آخرین خبرها

عدس

عدس(Lentil)

عدس یکی از قدیمی ترین حبوباتی است که توسط انسان کاشته شده و مصرف آن به عنوان غذا به بیش از 7000 سال پیش از میلاد باز می گردد.

این گیاه بومی مدیترانه، نواحی مرکزی مصر، جنوب اروپا و هند بوده که بعدها به آمریکای جنوبی و سایر نقاط جهان برده شده است.

عدس گیاهی یک ساله بوده و تا ارتفاعی در حدود 30 سانتی متر رشد می کند. میوه آن در غلاف کوچکی تشکیل می شود که حاصل لقاح گلهای سفید رنگ و دارای رگه های بنفش است. دانه های عدس در رنگ ها متنوعی مانند زرد، سبز، قرمز و سیاه وجود دارند.

ترکیبات شیمیایی :

عدس حاوی ویتامین های A، خانواده B و C و املاح معدنی همچون آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیم، منگنز، مس و روی است.

خواص درمانی:

1- عدس یک غذای کامل است و تقریبا همه مواد مورد نیاز بدن را دارا می باشد.

2- فیبر محلول موجود در عدس در کاهش کلسترول بد خون موثر است.

3- این دانه حاوی آهن فراوان بوده و برای رفع کم خونی بسیار مفید است.

4- فیبر فراوان موجود در عدس، به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و از بروز یبوست جلوگیری می کند. بعلاوه برای پیشگیری از سندرم روده تحریک پذیر نیز مفید است.

5- فولیک اسید و منیزیم فراوان موجود در این دانه به سلامت قلب کمک می کند و برای زنان باردار و جنین آنها مفید است.

6- عدس یک منبع پروتئین عالی و گیاهی است که فاقد کلسترول مضر بوده و به تولید بافت عضلانی کمک می کند. عدس 8 مورد از 9 اسید آمینه ضروری بدن را داراست.

7- فیبر بالای این دانه در افزایش احساس سیری و کاهش وزن موثر است.

8- عدس، شاخص گلیسمی پایینی دارد به همین علت برای بیماران مبتلا به دیابت مفید بوده و به حفظ سطح قند خون کمک می کند.

9- آنتی اکسیدان های فراوان موجود در این دانه به پیشگیری از انواع سرطان ها بخصوص سرطان پستان و پروستات کمک کرده و از تاثیر رادیکال های آزاد بر بدن جلوگیری می کند.

10- عدس نیز مانند سایر حبوبات، فاقد گلوتن بوده و با توجه به خواص سرشارش برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک بسیار مفید است.

11- پروتئین موجود در عدس به ترمیم بخش های آسیب دیده بدن کمک می کند.

12- عدس غنی از ویتامین های گروه B است که در تولید انرژی بدن نقش حیاتی دارند. مصرف عدس می تواند با افزایش سوخت و ساز بدن، انرژی لازم برای فعالیت های روزانه را تامین کند.

13- آنتی اکسیدان های موجود در این دانه از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و از بروز علائم پیری زودرس پیشگیری می کند.

14- عدس حاوی پتاسیم است و در حفظ تعادل فشار خون، کنترل فشار خون بالا و در نتیجه کاهش احتمال بروز سکته قلبی نقش مهمی دارد.

15- این دانه حاوی منیزیم بوده و برای بازسازی سلول های مغزی و عملکرد آنها مفید است، همچنین از بروز بیماری های ذهنی مانند آلزایمر جلوگیری می کند.

16- آنتی اکسیدان ها و ویتامین های فراوان موجود در عدس، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از ابتلا به انواع بیماری ها و التهاب ها جلوگیری می کنند.

17- عدس در حفظ تعادل سطح PH بدن موثر است و رشد باکتری های مفید روده را افزایش می دهد.

18- این دانه حاوی مقادیر قابل توجهی مس بوده که در ساخت کلاژن و هموگلوبین موثر است.

 

توجه :

زیاده روی در مصرف عدس، می تواند باعث دل درد و نفخ شود، غلظت خون را بالا برده و قدرت بینایی را کاهش دهد.

 

گردآوری: انجمن تغذیه طبیعی

حتما ببینید

نخود

نخود(Chickpea) نخود یکی از حبوبات بسیار پر مصرف در برنامه غذایی گیاه خواری است. این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 1 =