سرخط خبرها
خانه / حبوبات / نخود

نخود

نخود(Chickpea)

نخود یکی از حبوبات بسیار پر مصرف در برنامه غذایی گیاه خواری است. این دانه پرخاصیت، حاصل گیاهی یک ساله و از خانواده حبوبات است که ساقه آن پوشیده از تارهای غده ای است. میوه این گیاه به صورت نیام و غلاف کوچک، متورم و نوک تیزی به طول ۲ الی ۳ سانتی متر است که در آن یک دانه نخود قرار دارد.

انواع نخود شامل نخود سیاه، قرمز و سفید بوده که در ایران مصرف نخود سفید رایج است.

ترکیبات شیمیایی :

نخود حاوی ویتامین های A، خانواده ویتامین B، ویتامین E و همچنین املاح معدنی مانند کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، منیزیم، پتاسیم، روی و مس است.

خواص درمانی:

۱- فیبر فراوان موجود در نخود، برای سلامت دستگاه گوارش مفید بوده و در رفع یبوست حاد و مزمن موثر است.

۲- این دانه حاوی پتاسیم بوده و در حفظ سلامت قلب موثر است.

۳- مصرف نخود، به عملکرد صحیح عضلات کمک می کند به همین دلیل برای ورزشکاران بسیار مناسب است.

۴- کلسیم موجود در نخود در پیشگیری و درمان پوکی استخوان موثر است.

۵- نخود حاوی منگنز است که این عنصر ضمن مبارزه با رادیکال های آزاد، از پیری زود هنگام جلوگیری کرده و چین و چروک پوست را کاهش می دهد.

۶- ویتامین های گروه B موجود در این دانه، به پوست در ترمیم سلولهای آسیب دیده کمک کرده و مشکلات پوستی ناشی از آفتاب و سموم محیطی را ترمیم می کند.

۷- فیبر و پروتئین بالای نخود، با ایجاد احساس سیری، به کاهش وزن و حفظ سلامت عمومی کمک می کند.

۸- مصرف نخود می تواند در کاهش کلسترول بد موثر باشد و ریسک ابتلا به بیماری ها و سکته قلبی را کاهش دهد.

۹- نخود به علت دارا بودن املاح معدنی مانند مولیبدن، در سم زدایی بردن از ترکیبات سولفیت موثر است. ترکیبات سولفیت باعث بروز سرگیجه، افزایش ضربان قلب و سردرد می شوند.

۱۰- اسیدهای آمینه موجود در نخود به افزایش کیفیت خواب و آرامش فرد کمک می کنند.

۱۱- این دانه دارای آهن فراوان بوده و در رفع کم خونی و افزایش متابولیسم موثر است.

۱۲- ساپونین موجود در نخود برای پیشگیری از سرطان پستان بسیار مفید است و از تکثیر و گسترش سلول های سرطانی در سراسر بدن جلوگیری می کند.

۱۳- نخود حاوی مقادیر بالایی فولیک اسید است و مصرف آن برای زنان باردار و سلامت سیستم عصبی جنین آنها بسیار مفید است.

۱۴- نخود شاخص گلیسمی پایینی دارد به همین دلیل برای تنظیم سطح قند خون مناسب است.

۱۵- فیبر حل شدنی موجود در این دانه، به سلامت روده بزرگ و عملکرد باکتری های روده کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش را کاهش می دهد.

۱۶- کربوهیدرات فراوان موجود در نخود برای تولید انرژی بسیار مناسب است.

۱۷- نخود حاوی فسفر است که این ماده معدنی در تشکیل و حفظ سلامت سلولهای استخوانی، دندان ها و متابولیسم بدن موثر می باشد.

۱۸- منیزیم موجود در این دانه به تقویت عضلات و کنترل فشار خون کمک می کند. همچنین منیزیم در پیشگیری از تشکیل لخته های خونی و افزایش تولید گلبولهای سفید موثر است و می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

۱۹- ویتامین B1 موجود در نخود به رفع خستگی و ضعف فعالیت های مغزی و کاهش افسردگی کمک می کند.

۲۰- ماده معدنی روی، خواص ضد نتی اکسیدانی داشته و در جذب ویتامین A و سنتز کلاژن نیز نقش دارد.

۲۱- نحود حاوی ویتامین B6 است که از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند.

۲۲- کولین موجود در نخود، خاصیت ضد التهابی دارد.

توجه :

مصرف بیش از حد نخود، می تواند منجر به نفخ و دل درد شود.

مصرف نخود برای افراد مبتلا به بیماری های مثانه مضر است.

 

گردآوری: انجمن تغذیه طبیعی

همچنین ببینید

افتتاح جلسات تغذیه طبیعی در سال ۱۳۹۷

دوستان و بهبودیافتگان عزیز با عنایت و لطف پروردگار، جلسات تغذیه طبیعی در سال ۹۷ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *