سرخط خبرها
خانه / املاح معدنی / جلبک دریایی و خواص آن

جلبک دریایی و خواص آن

جلبک های دریایی، گیاهانی هستند که در آب های آزاد دریاها و اقیانوس ها رشد می کنند. آنها منابع غذایی اصلی در زندگی اغلب جانواران دریایی بوده و در رنگ های متنوعی مانند قرمز، سبز، قهوه ای و سیاه یافت می شنود.

این گیاهان دریایی معمولا در همه سواحل دنیا موجودند اما بیشتر در کشورهای آسیای شرقی مانند ژاپن، کره و چین به عنوان یک منبع غذایی مصرف می شوند.

جلبک های دریایی منبع فوق العاده ای انواع املاح و مواد معدنی هستند و مقدار کمی از آنها ،ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.

در این مقاله ۷ خاصیت بی نظیر این گیاهان را بررسی می کنیم.

  • جلبک های دریایی سرشار از ایدوئین و تیروزین هستند و از عملکرد غده تیروئید پیشتیبانی می کنند.

غده تیروئید، با ترشح انواع هورمون ها، به رشد، تولید انرژی و ترمیم و بازسازی سلولهای آسیب دیده بدن ما کمک می کنند.

برای تولید این هورمون به ماده ای به نام ایدوزین نیاز است. مقدار مناسب ایدوزین در بدن از مشکلاتی مانند تغییرات وزن، افزایش چربی و تورم گلو در بلند مدت جلوگیری می کند. بدن انسان به طور طبیعی، روزانه به ۱۵۰ میلی گرم ایدوزین نیاز دارد که جلبک دریایی منبع غنی آن است.

همچنین جلبک های دریایی حاوی اسیدآمینه ای به نام تیروزین هستند که همراه با ایدوزین به غده تیروئید کمک می کنند تا عملکرد مناسبی داشته باشد.

  • جلبک های دریایی منبع بسیار خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

ارزش غذایی انواع جلبک ها به محل رشد آنها بستگی دارد اما به طور کلی، اضافه کردن مقدار کمی از جلبک به وعده های غذایی، نه تنها طعم و مزه غذا را تغییر می دهد بلکه راه بسیار خوبی برای تامین انواع ویتامین و مواد معدنی است.

جلبک دریایی، یکی از مابع مهم گیاهی برای تامین ویتامین B12 و امگا ۳ است.

پژوهش های علمی نشان داده که جلبک ها، دارای مقادیر بسیار بالایی از ویتامین B12 بوده و بنابراین برای گیاهخواران، بسیار مناسب هستند. برخی از انواع جلبک ها می توانند تا ۱۰۰% مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین B12 را تامین کنند. البته تحقیق در مورد توانایی جذب این ویتامین از طریق مصرف جلبک ادامه دارد.

همچنین جلبک ها حاوی مقادیر کمی از ویتامین A، C، E، K و مواد معدنی روی، فولات، سدیم، کلسیم و منگنز هستند.

پروتئین های موجود در جلبک نیز حاوی اسید آمینه های بسیار مهمی است.

  • جلبک دریایی، حاوی انواع آنتی اکسیدان های حیاتی برای بدن است.

آنتی اکسیدان ها می توانند مانع فعالیت رادیکال های آزاد در بدن شوند، بنابراین دسترسی به منابع غذایی طبیعی حاوی آنها، می تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی و دیابت جلوگیری کند.

جلبک های دریایی، منبع مناسبی از انواع آنتی اکسیدان ها هستند و ترکیبات گیاهی مفیدی از جمله فاونوئید و کارتنوئید دارد.

مطالعات متعددی روی کارتنوئیدی به نام فاکوزانتین نشان داده که خاصیت آنتی اکسیدانی آن، ۱۳٫۵ برابر ویتامین E است.

  • جلبک های دریایی با تامین فیبر و پلی ساکارید(نوعی قند)، به حفظ سلامت روده کمک می کنند.

باکتری های روده، نقش بسیار مهمی در سلامتی ایفا می کنند. تخمین زده شده که تعداد باکتری های روده از تعداد سلولهای موجود در بدن انسان بیشتر است. عدم تعادل در باکتری های روده می تواند منجر به انواع بیماری ها و مشکلات جسمی شود.

جلبک دریایی یکی از منابع عالی برای تامین فیبر بوده که به سلامت روده کمک می کند. ۲۷-۲۵% وزن خشک جلبک دریایی از فیبر تشکیل شده که از بسیاری از سبزیجات و میوه ها بیشتر است و این مساله گوارش را تسهیل می کند و از فعالیت باکتری های مفید روده حمایت می کند.

همچنین قند یافت شده در جلبک دریایی به نام سولفات پلی ساکارید، باکتری های مفید روده را افزایش می دهد. این پلی ساکارید، می تواند اسیدهای چرب زنجیر کوتاه یا SCFA را که منبع تغذیه باکتری های روده هستند، افزاش دهد.

  • جلبک های دریایی با تاخیر در احساس گرسنگی به کاهش وزن کمک می کنند.

جلبک دریایی حاوی مقادیر زیادی فیبر بوده و هیچ کالری ندارد. فیبر موجود در جلبک دریایی، زمان ماندگاری غذا در معده را افزایش داده و به همین دلیل احساس سیری را طولانی می کند و سوزش معده ناشی از گرسنگی را به تاخیر می اندازد.

برخی پژوهش ها نیز نشان داده اند که ماده ای به نام فاکوزانتین در جلبک دریایی به کاهش چربی انباشته بدن کمک می کند که این مساله نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

  • جلبک دریایی می تواند ریسک بیماری های قلبی را کاهش دهد.

بیماری قلبی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در جهان است. فاکتورهایی مثل کلسترول بالا، فشار خون بالا، استعمال سیگار و دخانیات، نداشتن تحرک بدنی و وزن بالا از عوامل موثر بر بروز این بیماری هاست.

تحقیقات نشان داده که مصرف جلبک دریایی می تواند در کاهش فشار خون موثر باشد.

از سوی دیگر برخی بیماری های قلبی به دلیل لخته شدن خون در رگ ها ایجاد می شوند که جلبک ها به شامل کربوهیدراتی به نام فاگنز هستند که می تواند از لخته شدن خون و در نتیجه ابتلا به بیماری قلبی جلوگیری کند. در یکی از پژوهش ها روی حیوانات ،مشخص شده که این کربوهیدرات می تواند به اندازه داروهای ضدلخته خون، مفید باشد.

  • جلبک دریایی می تواند با بهبود کنترل قند خون، به کاهش مشکلات دیابت نوع ۲ کمک کند.

دیابت یکی از بیماری های فراگیر جهانی است که تا سال ۲۰۴۰ بیش از ۶۴۲ میلیون نفر در سرتاسر جهان را درگیر خواهد کرد.

براساس تحقیقات انجام شده، جلبک دریایی می تواند در کنترل سطح قند خون کمک کننده باشد.

این پژوهش ۸ هفته ای بر روی ۶۰ نفر در ژاپن، نشان داده که فاکوزانتین موجود در جلبک قهوه ای می تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند. در این مطالعه، شرکت کنندگان روغن تهیه شده از نوعی جلبک محلی را که حاوی ۰، ۱ و ۲ میلی گرم فاکوزانتین بود به مدت ۸ هفته مصرف می کردند که مشخص شد سطح قند خون افرادی که ۲ میلی گرم فاکوزانتین مصرف می کردند نسبت به افرادی که ۰ میلی گرم مصرف می کردند، بهتر کنترل شده است.

همچنین مشخص شد که جلبک دریایی، میزان قند خون افرادی که به طور ارثی به دیابت نوع ۲ دچار می شوند را نیز بهبود بخشیده است.

ریسک های احتمالی مصرف جلبک های دریایی:

با وجود اینکه جلبک های دریایی منابع بسیار سالم غذایی هستند، مصرف بیش از حد آنها می تواند ریسک هایی به همراه داشته باشد.

مسمومیت ایدوزین: مقدار بالای ایدوزین در جلبک ها، ممکن است به مسمومیت منجر شود. هرچند پختن جلبک می تواند تا ۹۰% ایدوزین موجود در آن را از بین ببرد، با این حال مهم است که در مقادیر بالا مصرف نشود.

لذا در صورتی که با مصرف جلبک، با علائمی همچون عرق کردن در ناحیه گردن و تغییرات وزن بدن مواجه شدید به پزشک معالجه کنید.

وجود فلزات سنگین: جلبک می تواند انواع املاح معدنی را از آب اقیانوس و دریا جذب کند و این به معنی احتمال وجود برخی فلزات سنگین مانند کادمیوم، جیوه و سر در جلبک هاست. هرچند میزان این املاح سنگین بسیار کم است با این حال بهتر است در انتخاب و مصرف جلبک ها دقت نمایید.

 

ترجمه و گردآوری: انجمن تغذیه طبیعی

همچنین ببینید

منابع پروتئین گیاهی برای ورزشکاران و بدن سازان حرفه ای

منابع پروتئین گیاهی برای ورزشکاران و بدن سازان حرفه ای پروتئین ها، مولکولهایی هستند که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *