سرخط خبرها
خانه / خام گیاه خواری / گیاهچه ها و خواص آنها

گیاهچه ها و خواص آنها

گیاهچه ها و خواص آنها

گیاهچه ها یا Microgreens، گیاهان کوچکی بوده که از رشد بذر سبزیجات و گیاهان دارویی حاصل می شوند و امروزه یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی توسط گیاه خواران هستند.

گیاهچه با جوانه گیاهان، تفاوت دارد.

زمانی که بذر گیاهان دارویی و سبزیجات، طی دو الی سه روز در آب و محیط مرطوب، خیس خورده و ریشه کوچکی از آن خارج می شود، به آن جوانه می گویند. این جوانه ها به شدت در معرض ابتلا به انواع باکتری ها بوده و باید به درستی پرورش داده، نگهداری و مصرف شوند.

اما Microgreens یا گیاهچه ها، حاصل رشد جوانه ها (عموما در خاک) به مدت دو الی چهار هفته است. این گیاهان کوچک، زمانی که به ارتفاع ۲٫۵ تا ۷٫۵ سانتی متری رسیدند، قابل برداشت هستند و می توان آنها را به طور کامل با ریشه مصرف و یا تنها از برگ و ساقه آنها استفاده کرد.

در حالی که جوانه، به دلیل رشد در محیط مرطوب، در معرض ابتلا به انواع آلودگی های قارچی و باکتریایی است، گیاهچه ها به خاطر رشد در خاک و و محیط کمتر مرطوب، سالم تر بوده و ماندگاری بیشتری دارند. همچنین میکروگرین ها، دارای ارزش غذایی بالا و سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی بوده و نسبت به گیاهان بالغ، بسیار پر خاصیت تر هستند.

خواص گیاهچه ها:

گیاهچه ها، عموما حاوی میزان زیادی ویتامین و مواد معدنی از جمله بتاکاروتن، آهن، کلسیم، منگنز و ویتامین D و C هستند و برای سلامت سیستم ایمنی، پوست و مو بسیار مفیدند.

وجود مقادیر بالای پلی فنول که یکی از آنتی اکسیدان های حیاتی برای سلامت بدن است، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد، احتمال ابتلا به آلزایمر را کم کرده و با کنترل هورمونهای استرس، به سلولها کمک می کند تا میزان قند ورودی را تعدیل کرده و قند خون را تنظیم نمایند.

هر چند پژوهش های کمی در خصوص خواص میکروگرین ها انجام شده، اما نتایج این تحقیقات، نشان دهنده ویژگی های بی نظیر این گیاهان کوچک است.

به عنوان مثال، یک مطالعه روی ۲۵ نوع مختلف سبزیجات، نشان داده که گیاهچه کاهوی قرمز دارای بیشترین میزان ویتامین C، گیاهچه تاج خروس قرمز دارای بیشترین ویتامین K1 و گیاهچه ترب سفید دارای بیشترین ویتامین D است. همچنین میکروگرین گشنیز، بیشترین میزان قابل دسترسی دو کربوهیدرات به نام های لوتئین و زاگزانتین را فراهم می کند که این دو کاروتنوئید به عنوان رنگدانه‌های موجود در شبکیه چشم شناخته شده‌اند. نتایج بررسی محققان آمریکایی نشان می‌دهد که این دو رنگدانه خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولای چشم را کاهش داده و آسیب اشعه‌های ماورای بنفش خورشید را کاهش می‌دهند.

تحقیق دیگری نشان داده که گیاهچه کاهو نسبت به کاهوی بالغ، از کلسیم، منگنز، آهن و روی بیشتری برخوردار است.

در پژوهشی دیگر نیز مشخص شده که موشهای دارای برنامه غذایی چرب که گیاهچه کلم قرمز را مصرف می کردند، با کلسترول بد پایین تر و افزایش وزن کمتر نسبت به موشهای دارای برنامه غذایی چرب مواجه شدند.

چطور از این گیاهان کوچک استفاده کنیم؟

اضافه کردن میکروگرین ها به وعده های غذایی، کمک می کند تا ویتامین و مواد معدنی بیشتری دریافت کنید، همچنین آنها نسبت به گیاهان بالغ، دارای عطر و طعم تندتری هستند.

گیاهچه ها به شکل های مختلف از جمله موارد زیر قابل استفاده هستند:

  • در انواع سالادها و سوپ ها
  • مخلوط در نوشیدنی ها مانند آب میوه ها و اسموتی ها
  • در ساندویچ ها
  • ترکیب با آجیل ها، مغزها و غلات کامل

معروف ترین گیاهچه ها عبارتند از:

  • گیاهچه گشنیز
  • گیاهچه شاهی
  • گیاهچه تربچه و ترب سفید
  • گیاهچه پیازچه
  • گیاهچه ریحان
  • گیاهچه کاهو
  • گیاهچه بروکلی
  • گیاهچه هویج
  • گیاهچه چغندر قند
  • گیاهچه تاج خروس

احتیاط:

مصرف گیاهچه ها برای اغلب افراد، مناسب بوده و عوارضی ندارد. با این وجود به دلیل میزان بالای مواد معدنی و ویتامین ها، این گیاهان می توانند برای برخی افراد حساسیت هایی ایجاد کنند، ویتامین K موجود در برخی از میکروگرین ها نیز می تواند با داروهای فشار خون، تداخل داشته ایجاد کند. بنابراین پیش از مصرف آنها با پزشک خود مشورت نمایید.

 

در مقاله بعدی، روش کاشت و پرورش گیاهچه ها در منزل را آموزش می دهیم.

 

ترجمه و گردآوری: انجمن تغذیه طبیعی

همچنین ببینید

افتتاح جلسات تغذیه طبیعی در سال ۱۳۹۷

دوستان و بهبودیافتگان عزیز با عنایت و لطف پروردگار، جلسات تغذیه طبیعی در سال ۹۷ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *