سرخط خبرها
خانه / خام گیاه خواری / مقایسه خواص چهار نوع شیر گیاهی

مقایسه خواص چهار نوع شیر گیاهی

مقایسه خواص چهار نوع شیر گیاهی:

شیر بادام، شیر سویا، شیر برنج و شیر نارگیل

برای افرادی که به شیر گاو حساسیت دارند یا گیاه خوار هستند، شیرهای گیاهی جایگزین خوبی برای تامین منابع غذایی مورد نیاز است.

شیر بادام، شیر سویا، شیر برنج و شیر نارگیل، از معروف ترین و پر مصرف ترین شیرهای گیاهی هستند که گیاه خواران می توانند براساس خواص و طعم این فراورده ها و با توجه به وضعیت سلامتی خود، از آنها استفاده کنند.

برای مثال کودکان و نوجوانان و افرادی که در مراحل خاص زندگی هستند مانند زنان باردار، به پروتیین، ویتامین D و کلسیم بیشتری نیاز دارند، افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند باید چربی و کالری کمتری مصرف کنند، کسانی که به بیماری های مختلف مبتلا هستند نیز می توانند براساس نیاز خود، از هر یک از این جایگزین های گیاهی استفاده کنند.

نکته: شیرهای گیاهی صنعتی هم مانند شیر گاو، دارای مواد افزودنی مختلف برای بهبود بافت و ماندگاری هستند، لذا توصیه می شود، در صورت امکان، این فرآورده های گیاهی را در منزل تهیه نمایید.

در این مقاله به شما کمک می کنیم تا با آگاهی بیشتر، نسبت به انتخاب و مصرف شیرهای گیاهی، اقدام کنید.

 

جدول ارزش غذایی انواع شیر گیاهی در ۱۰۰ گرم

نوع شیر کالری کربوهیدرات قند چربی پروتیین
شیر بادام درختی(بدون شکر) ۱۸ ۰ گرم ۰ گرم ۱ گرم ۱ گرم
شیر سویا(بدون شکر) ۳۵ ۲ گرم ۲ گرم ۲ گرم ۳ گرم
شیر برنج(بدون شکر) ۵۳ ۱۰ گرم ۴ گرم ۱ گرم ۰ گرم
شیر نارگیل(بدون شکر) ۲۲ ۱ گرم ۰ گرم ۲ گرم ۰ گرم

شیر بادام:

شیر بادام، از ترکیب بادام درختی بدون پوست و آب تهیه می شود. این شیر، برای افرادی که به آجیل ها حساسیت دارند مناسب نیست.

شیر بادام شیرین نشده نسبت به سایر شیرهای گیاهی، کالری کمتری دارد، فاقد چربی اشباع بوده و به طور طبیعی بدون لاکتوز است و به همین دلیل، گزینه مناسبی برای افراد دارای آلرژی به لاکتوز است.

هر فنجان(معادل ۲۵۰ گرم) شیر بادام بدون شکر افزوده دارای ارزش غذایی زیر است:

  • ۶۰-۳۰ کالری
  • ۱ گرم کربوهیدرات
  • ۳ گرم چربی
  • ۳ گرم پروتیین

نکته جالب توجه در مورد شیر بادام این است که بر خلاف خود بادام، مقدار پروتیین و کلسیم کمی دارد.

مزایای شیر بادام:

  • کالری و چربی اشباع شده کم
  • غنی از ویتامین A
  • فاقد لاکتوز و مناسب برای افراد حساس به لاکتوز

معایب شیر بادام:

  • منبع خوبی برای پروتیین نیست.
  • ممکن است شیر بادام صنعتی، شامل کاراگینان باشد.

در پایان مقاله، توضیح مختصری در مورد کاراگینان و مضرات آن آورده شده است.

شیر سویا:

شیر سویا، از ترکیب دانه های سویا و آب تهیه می شود.

هر فنجان(معادل ۲۵۰ گرم) شیر سویای بدون شکر افزوده دارای ارزش غذایی زیر است:

  • ۱۰۰-۸۰ کالری
  • ۴ گرم کربوهیدرات
  • ۴ گرم چربی
  • ۶ گرم پروتیین

این فرآورده گیاهی فاقد کلسترول بوده و چربی اشباع کمی دارد.

شیر سویا و دانه سویا، منابع مناسبی برای تامین پروتیین و پتاسیم هستند.

در مورد مضرات سویا و فرآورده های آن تحقیقات فراوانی شده است. یک پژوهش در سال ۲۰۰۸  در دانشگاه هاروارد نشان داده که استفاده زیاد از سویا و فرآورده های آن می تواند منجر به بروز ناباروری در زنان و کاهش تعداد اسپرم در مردان می شود. از سوی دیگر، دستکاری ژنتیکی بیشتر دانه های سویای کاشت شده در جهان در سالهای اخیر، نگرانی ها از مصرف این دانه روغنی را تشدید کرده است، لذا در مصرف این دانه و فرآورده های آن دقت کنید.

مزایای شیر سویا:

  • سرشار از پروتیین، ویتامینA، پتاسیم و B12
  • میزان پروتیین تقریبا برابر با پروتیین شیر گاو
  • دارای مقادیر کمی چربی اشباع

معایب شیر سویا:

  • سویا و شیر سویا، از منابع حساسیت زا برای برخی افراد هستند.
  • مصرف بیش از حد سویا و فرآورده های آن می تواند منجر به مشکلات تیروییدی شود.
  • اغلب سویای کاشته شده در جهان، دستکاری ژنتیکی شده است.

شیر برنج:

شیر برنج، از ترکیب برنج آسیاب شده و آب تهیه می شود. آلرژی به این فرآورده گیاهی، نسبت به سایر شیرهای گیاهی در کمترین میزان بوده و به همین دلیل انتخاب خوبی برای افراد حساس به شیر گاو، شیر سویا، آجیل و لاکتوز است.

شیر برنج، بیشترین مقدار کربوهیدارت در هر پیمانه را دارد و هر فنجان(معادل ۲۵۰ گرم) شیر برنج بدون شکر افزوده دارای ارزش غذایی زیر است:

  • ۱۲۰ کالری
  • ۲۲ گرم کربوهیدرات
  • ۲ گرم چربی
  • مقدار ناچیزی پروتیین

تحقیقات نشان داده که میزان آرسنیک معدنی در برنج، بسیار بالا است به همین دلیل توصیه می شود زنان باردار و کودکان، کمتر از برنج و فرآورده های آن استفاده کنند.

مزایای شیر برنج:

  • کمترین میزان حساسیت زایی در میان سایر شیرهای گیاهی
  • به طور طبیعی، مزه شیرین تری نسبت به سایر شیرهای گیاهی دارد که مطلوبیت طعم آن را بیشتر می کند.

معایب شیر برنج:

  • کربوهیدرات شیر برنج بسیار بالا بوده و این محصول مناسب افراد مبتلا به دیابت نیست.
  • منبع خوبی برای تامین پروتیین نیست.
  • مصرف مقادیر زیاد برنج و فرآورده های آن به دلیل وجود سم آرسنیک، برای گروه های در معرض خطر مثل کودکان و زنان باردار مناسب نیست.

شیر نارگیل:

شیر نارگیل از پوره گوشت نارگیل رسیده و آب تهیه می شود(این ترکیب با آنچه در شیرینی پزی یا آشپزی استفاده می شود متفاوت است).

این محصول، بیشتر از سایر شیرهای گیاه، چربی داشته و بیشتر چربی موجود در آن از نوع اشباع است.

هر فنجان(معادل ۲۵۰گرم) شیر نارگیل بدون شکر افزوده دارای ارزش غذایی زیر است:

  • ۵۰ کالری
  • ۲ گرم کربوهیدرات
  • ۵ گرم چربی
  • فاقد پروتیین

شیر نارگیل بر خلاف خود میوه نارگیل فاقد کلسیم، ویتامین D و A است و در سالهای اخیر به خاطر ترکیبات تری گلیسیرید زنجیره متوسط، مورد توجه پژوهشگران واقع شده است. برخی تحقیقات این محصول را برای کاهش وزن پیشنهاد می کنند اما به طور کلی، فرآورده های حاوی چربی اشباع، سلامت را به خطر می اندازند و باید در مصرف آنها دقت کرد.

مزایای شیر نارگیل:

  • حساسیت زایی کم نسبت به سایر شیرهای گیاهی
  • ممکن است برای کاهش وزن موثر باشد.

معایب شیر نارگیل:

  • چربی اشتباع بالا
  • منبع خوبی برای تامین پروتیین نیست.
  • ممکن است شیر نارگیل صنعتی، شامل کاراگینان باشد.

کاراگینان چیست؟

کارگینان یا کاراجینان، یک افزودنی متداول در صنایع غذایی است که از جلبک دریایی قرمز استخراج می شود. از این ترکیب برای افزایش حجم و قوام محصولات یا به عنوان تثبیت کننده، استارتر و امولسیفایر استفاده می شود.

تحقیقات ثابت کرده که سیستم ایمنی بدن، کاراگینان را به عنوان عامل بیگانه شناخته و واکنش های التهابی به آن نشان می دهد. مصرف فرآورده های حاوی این ترکیب، منجر به کاهش آنزیم های مفید روده، اسهال، استفراغ و دل پیچه شده و در طولانی مدت، بر بروز بیماری های سخت درمان مانند آلزایمر، پارکینسون، سرطان روده و بیماری قلبی اثر گذار است.

لذا در هنگام خرید محصولات کارخانه ای، حتما ترکیبات نوشته شده روی بسته بندی را مطالعه نمایید.

 

ترجمه و گردآوری: انجمن تغذیه طبیعی

همچنین ببینید

افتتاح جلسات تغذیه طبیعی در سال ۱۳۹۷

دوستان و بهبودیافتگان عزیز با عنایت و لطف پروردگار، جلسات تغذیه طبیعی در سال ۹۷ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *