سرخط خبرها

گوگرد

گوگرد یا سولفور(Sulfur)، یکی از عناصر معدنی موجود در ساختار همه موجوات زنده است که از گذشته برای درمان برخی بیماری ها مورد توجه بود. وجود این ماده در ساختمان پروتئین، به استحکام آن کمک می کند.

سولفور سومین ماده معدنی فراوان در بدن انسان است و بیش از نیمی از میزان گوگرد بدن در عضلات، پوست و استخوان ها جمع شده است. این ماده برای تولید اسیدهای آمینه مهم بدن که در تولید پروتئین، بافت بدن، هورمونها و آنزیم ها نقش دارند، استفاده می شود.

بدن ما برای جابه جایی و حفظ تعادل اکسیژن، تنظیم متابولیسم، کارکرد صحیح مغز، تولید کراتین و سلامت پوست و مو به مقادیر مناسبی از این عنصر نیازمند است. گوگرد با ایجاد دیواره های سلولی سالم، امکان تبادل مواد مغذی و مواد سمی بین سلول و جریان خون را فراهم می کند. وجود مقادیر کافی از این عنصر به بدن کمک می کند تا مواد سمی را به شکل های مختلف دفع کند.

خواص و ویژگی ها:

  • تولید کراتین و و کلاژن و کمک به سلامت پوست، مو و ناخن
  • بهبود متابولیسم بدن در کنار ویتامین های گروه B
  • افزایش عملکرد مغز
  • بهبود سیستم ایمنی و کاهش بیماری های عفونی
  • کمک به تشکیل بافت عضلات، استخوانها و غضروف ها

مواد غذایی غنی از گوگرد:

منابع گیاهی سرشار از این عنصر عبارتند از:

  • انواع سبزیجات مانند اسفناج، بروکلی، کلم بروکسل، کرفس، کاهو، ترب، تربچه، جعفری، شاهی
  • سیر، موسیر و پیاز
  • میوه ها مانند تمشک، توت فرنگی و انگور
  • برنج قهوه ای
  • حبوبات ازجمله عدس و نخود
  • شکلات تلخ
  • خرما
  • آجیل مانند فندق و گردو

علائم و نشانه های کمبود:

  • ریزش مو
  • التهاب در پوست و آکنه
  • آرتروز
  • مشکلات گوارشی
  • ابتلا به بیماری های عفونی
  • کاهش توان حافظه
  • خستگی و افسردگی
  • بهبود کند زخم ها
  • کاهش تعادل انسولین

 

احتیاط:

مصرف بیش از حد گوگرد حتی از منابع گیاهی، بخصوص برنج و عدس، باکتری های مفید روده را از بین می برد.

در صورت مصرف مکمل گوگرد، احتمال ابتلا به مشکلات گوارشی مانند اسهال وجود دارد.

 

گردآوری: انجمن تغذیه طبیعی

همچنین ببینید

جلبک دریایی و خواص آن

جلبک های دریایی، گیاهانی هستند که در آب های آزاد دریاها و اقیانوس ها رشد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *