سرخط خبرها
خانه / املاح معدنی / پروتئین

پروتئین

پروتئین ها(protein)، مولکولهایی هستند که در همه سلولهای زنده، ارگان ها و بافت های بدن وجود دارند و از واحدهای کوچکی به نام اسیدهای آمینه تشکیل می شوند. ترتیب و ترکیب قرار گیری ۲۰ نوع اسید آمینه موجود، ساختار پروتئین ها را تعیین می کند و به همین دلیل مصرف انواع پروتئین ها برای سلامت بخش های مختلف بدن، الزامی است. عواملی مانند سن و شرایط فیزیولوژیک روی نیاز افراد به پروتئین موثر است برای مثال سالمندان نسبت به کودکان در سن رشد، نیاز کمتری به پروتئین دارند.

برخلاف ویتامین ها و املاح معدنی که ریزمغذی بوده و بدن به مقادیر کمی ازآنها نیاز دارد، پروتئین یک درشت مغزی است که حدود ۱۶% وزن بدن شامل عضلات، پوست، مو و خون را تشکیل می دهد.

وجود پروتئین در برنامه غذایی، در سلامت سیستم ایمنی بدن، انتقال سیگنال های عصبی، تولید هورمون ها، شکل گیری استخوان ها، پوست و مو و تولید کلاژن نقش دارد به همین دلیل کمبود آن می تواند مشکلات جسمی جدی ایجاد کند.

خواص و ویژگی ها:

هر نوع پروتئین، مرکب از چند اسید آمینه ضروری و غیرضروری است که در ساختار مولکولی معینی آرایش یافته است.

در ادامه اصلی ترین خواص پروتئین ها در بدن را مطالعه کنید:

  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی
  • کمک به تولید هورمونها و آنزیم های حیاتی بدن
  • ارتقا عملکرد سیستم عصبی
  • حفظ تعادل PH خون
  • افزایش متابولیسم بدن
  • ساخت و ترمیم عضلات و بافت های بدن
  • جلوگیری از پیری پوست و کمک به سلامت پوست، مو
  • بهبود عملکرد مغز و انتقال سیگنال های عصبی
  • کمک به تعادل آب در بدن
  • کنترل وزن

مواد غذایی غنی از پروتئین:

منابع گیاهی سرشار از این ماده عبارتند از:

  • غلات کامل
  • برنج قهوه ای
  • آجیل
  • حبوبات مانند انواع لوبیا، عدس، ماش
  • سبزیجات از جمله بروکلی، اسفناج، کلم بروکسل
  • موز سبز
  • سیب زمینی
  • دانه چیا
  • کینوا

علائم و نشانه های کمبود:

اصلی ترین نشانه های کمبود پروتئین در بدن عبارتند از:

  • ضعف عمومی بدن
  • سردردهای مکرر
  • بی حالی و مشکلات خواب
  • ابتلا به کبد چرب
  • تورم پوست، نازک شدن مو و پولکی شدن ناخن ها
  • کاهش حجم عضلات و کاهش وزن ناگهانی
  • کاهش رشد کودکان
  • افزایش ابتلا به بیماری های عفونی
  • افزایش شدید اشتها و مصرف مواد پرکالری

احتیاط:

مصرف مقادیر بالای منابع پخته گیاهی پروتئینی هم، می تواند منجر به افزایش وزن، آسیب های کلیوی و مشکلات گوارشی شود. همچنین مصرف خودسرانه مکمل های این درشت مغذی می تواند باعث دفع کلسیم، افزایش وزن و مشکلات قلبی گردد و با انواع داروهای آنتی بیتوتیک تداخل ایجاد کند.

 

گردآوری: انجمن تغذیه طبیعی

همچنین ببینید

جلبک دریایی و خواص آن

جلبک های دریایی، گیاهانی هستند که در آب های آزاد دریاها و اقیانوس ها رشد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *