سرخط خبرها
خانه / صفحه اول / پیشگیری از مشکلات گوارشی برای گیاه خواران تازه کار

پیشگیری از مشکلات گوارشی برای گیاه خواران تازه کار

افرادی که به تازگی برنامه غذایی گیاه خواری و یا خام گیاه خواری را شروع می کنند با شور و اشتیاق، بشقاب خود را با انواع غلات کامل و سبزیجات پر می کنند، اما دقایقی بعد با مشکلات گوارشی مثل دل پیچه، نفخ و باد روده مواجه شده و تصور می کنند نسبت به برنامه غذایی جدید حساسیت دارند یا این روش تغذیه برای آنها مناسب نیست.

آگاهی خود را با مطالعه مطلب زیر، افزایش دهید.

بروز این مشکلات، به دلیل تغییر در برنامه غذایی است و کم و بیش برای همه گیاه خواران تازه کار رخ می دهد. درست است که این سبک زندگی را به تازگی و با اشتیاق شروع کرده اید، اما سعی کنید طی چند هفته اول، روند آرامی داشته باشید. به آنچه می خورید و واکنش بدنتان به هر یک از غذاها توجه کنید و با رعایت نکات زیر، این مسیر را برای بدنتان تسهیل کنید.

سه گروه غذایی که باعث بروز مشکلات گوارشی می شوند:

  • حبوبات:

مشکل:

مصرف حبوبات می تواند منجر به تولید گاز در روده ها شود. حبوبات خشک، عموما بدون هضم شدن در معده، وارد روده کوچک می شوند تا تجزیه شده و قابل استفاده گردند که این فرایند، می تواند باعث تولید گاز در روده و دل پیچه شود.

راه حل:

یک روز قبل از مصرف، حبوبات را خیس دهید و حداقل دو بار در فواصل زمانی ۲ ساعته، آب آن را تعویض نمایید. این کار باعث می شود، برخی عناصر غیرقابل هضم موجود در این مواد، دفع شود.

کف تشکیل شده روی حبوبات در حال پخت را بردارید. حبوبات در لایه خارجی کمتر نرم می شوند و خوب پخته شدن آنها، از نرمی بافت درونی شان مشخص می شود، پس قبل از مصرف، میزان نرمی و پختگی آنها را امتحان کنید. همچنین حبوبات سفت تر، دیرهضم تر هستند، پس در هنگام خرید به کیفیت و جنس آنها توجه داشته باشید.

خیس دادن حبوبات، برای خام گیاه خواران هم بسیار مهم است. زیرا علاوه بر کاهش مواد غیرقابل هضم، آنزیمهای زنده حبوبات را فعال می کند.

  • میوه ها وسبزیجات:

مشکل:

اسید موجود در مرکبات و قند موجود در برخی میوه ها از جمله موز و طالبی می تواند باعث دل درد شود. همچنین سبزیجاتی مانند بروکلی، گل کلم و کلم پیچ هم می توانند با تولید گاز در روده، دستگاه گوارش را با مشکلات مواجه کنند.

راه حل:

میوه ها را زمانی که کاملا رسیده شدند، مصرف کنید. میوه های نارس و کال، حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات غیرقابل هضم هستند که تولید گاز در روده را افزایش می دهد.

  • غلات کامل:

مشکل:

پوسته خارجی غلات، سخت هضم بوده و مقادیر زیاد آن می تواند منجر به تولید گاز و دل پیچه شود.

راه حل:

در شروع برنامه غذایی گیاه خواری، از مقادیر کم غلات کامل استفاده کنید. می توانید غلات نرم تر مانند برنج قهوه ای را که فیبر زیادی ندارد، در برنامه غذایی خود وارد کنید.

اگر گیاه خوار هستید، حتما غلات را به خوبی بپزید و اگر خام گیاه خوار هستید، یک روز قبل از مصرف، آنها را در آب خیس دهید.

چند نکته برای سلامتی دستگاه گوارش:

گاهی نفخ، گاز و سایر مشکلات گوارشی، نشانه بیماری و کمبود یا ازدیاد برخی املاح و ویتامین هاست.

برای مثال کمبود روی و منیزیم، ازدیاد مس، کمبود ویتامین های گروه B و ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر، می تواند منجر به بروز دردهای گوارشی شود. پس قبل از هر اقدامی، از سلامت خود مطمئن شوید.

برخی داروهای آنتی بیوتیک، باکتری های مفید دستگاه گوارش را از بین می برند. اگر در گذشته سابقه مصرف این داروها را دارید، ممکن است دردهای روده و معده را تجربه کنید.

ورزش منظم، به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. پس در سبک زندگی گیاه خواری، به طور منظم فعالیت بدنی داشته باشید.

 

گردآوری: انجمن تغذیه طبیعی

همچنین ببینید

افتتاح جلسات تغذیه طبیعی در سال ۱۳۹۷

دوستان و بهبودیافتگان عزیز با عنایت و لطف پروردگار، جلسات تغذیه طبیعی در سال ۹۷ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *