سرخط خبرها
خانه / صفحه اول / گیاهخواری غیراصولی = چاقی و التهاب بدن
Heart attack. Unhealthy food concept. Macro photo

گیاهخواری غیراصولی = چاقی و التهاب بدن

در یک برنامه صحیح گیاهخواری، می توانید مواد غذایی مورد نیاز بدن خود را از سبزیجات، میوه ها، غلات و دانه ها تامین کنید و از منافع این برنامه غذایی بهره مند شوید، اما بدون آگاهی، برنامه ریزی و مدیریت درست، این سبک زندگی هم می تواند به چاقی منجر شود.

تفکرات منفی و بی علاقگی، مصرف بالای غذاهای حاوی کربوهیدرات و فست فودهای گیاهی، نداشتن برنامه و مهارت در تهیه غذاهای گیاهی، می تواند چالش های زیادی در این مسیر جدید ایجاد کرده و احتمال بازگشت به برنامه همه چیزخواری را افزایش می دهد.

پس برای پیشگیری از این مشکلات، همراه ما باشید و ۵ تله رایج سبک زندگی گیاهخواری که می تواند منجر به افزایش وزن شود را مطالعه کنید.

  • افکار منفی

شروع سبک زندگی گیاهخواری، هیجان انگیز است اما اگر روی مواد غذایی که دیگر نمی توانید بخورید تمرکز کنید، لذت این برنامه را از دست می دهید.

حذف غذاهای قبلی بدون در نظر گرفتن جایگزین سالم، ضمن کاهش تنوع غذایی، باعث بروز کمبود انواع مواد معدنی و ویتامین ها شده و انگیزه شما را برای ادامه برنامه غذایی گیاهخواری کم می کند. این روند می تواند احساسات و افکار شما را نسبت به سبک زندگی جدید تغییر داده و با کاهش انگیزه، شما را از ادامه مسیر بازدارد.

تمرکز روی غذاهای حذف شده به جای شناخت مواد غذایی اضافه شده در برنامه جدید، یک اشتباه بزرگ است. شاید در روزهای اول پس از حذف گوشت، فکر کنید منابع پروتئینی گیاهی بدمزه هستند و به همین دلیل از کشف جایگزین های خوشمزه و جدید غفلت کنید. در این حالت شما در دسته “گیاهخواران خاکستری” قرار می گیرید، یعنی افرادی که همه مواد غذایی بدون گوشت را بدون توجه به طعم و خاصیت آنها و صرفا برای رفع گرسنگی مصرف می کنند و معمولا با افزایش وزن دست و پنجه نرم می کنند.

نگاه مثبت به سبک زندگی گیاهخواری، به شما کمک می کند تا نسبت به تغییرات جدید کنجکاو بوده و طعم ها، رنگ ها و بوهای جدید را با آگاهی کافی امتحان کنید.

  • مصرف بالای مواد حاوی کربوهیدرات

بعد از مدتی که شور و حال برنامه گیاهخواری از سرتان افتاد ممکن است هوس کنید برخی غذاهای گیاهی برنامه غذایی همه چیزخواری مثل ماکارونی ها، پنیر پیتزا و سایر کربوهیدرات های فرآوری شده را به منوی غذایتان باز گردانید.

این اقدام، می تواند نقطه شروع افزایش وزن شما باشد.

غذاهای فرآوری شده حاوی کربوهیدرات بالا، بسیار زود هضم بوده و علاوه بر اینکه سهم سبزیجات و میوه ها را در وعده های غذایی شما کم می کنند، با افزایش اشتها منجر به چاقی می شوند.

راه حل این مشکل، جایگزین کردن مغزها و حبوبات است که علاوه بر داشتن فیبر مورد نیاز بدن، مواد معدنی و ویتامین های فراوان، با سرعت کمتری هضم شده و احساس گرسنگی را به تاخیر می اندازند.

  • مصرف زیاد فست فودهای گیاهی

شاید تصور کنید که با جایگزین کردن سوسیس، کالباس و هات داگ های گوشتی با محصولات مشابه گیاهی حاوی سویا، به جمع گیاهخواران پیوسته اید، اما این تصور اشتباه است.

برنامه غذایی گیاهخواری بر مواد غذایی سالم تمرکز دارد. هرچند در فست فودهای گیاهی، سویا، جایگزین گوشت شده و میزان چربی پایینتری نسبت به فرآورده های گوشتی دارد اما این غذاها هم سرشار از سدیم، روغن های هیدروژنی و ترانس بالا و بعضاً مواد نگهدارنده هستند.

با پر کردن بشقاب خودتان از ناگت ها و برگرهای گیاهی، پروتئین و نمک بسیار بالایی به بدن می رسانید که این مساله منجر به اضافه وزن و فشار خون خواهد شد.

همچنین مصرف بیش از اندازه از یک نوع منبع پروتئین مثل سویا، در برنامه غذایی گیاهخواری درست نیست چون حفظ تعادل و تنوع در منابع غذایی برای سلامتی بسیار مهم است. پس بهتر است سایر حبوبات، لوبیا و غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و از خواص هر یک از آنها بهره ببرید.

  • نداشتن برنامه غذایی

ممکن است با وجود آگاهی از فواید برنامه غذایی گیاهخواری، گاهی روش تغذیه تان، از کنترل شما خارج شود. اگر عادت به صرف غذا خارج از منزل دارید، ممکن است خیلی راحت، برنامه غذایی سالم را با اسنک ها، سیب زمینی سرخ کرده و پیتزای سبزیجات جایگزین کنید.

نگران نباشید چون شما اولین گیاهخواری نیستید که با این چالش روبرو شده، کافی است مثل سایر گیاهخواران موفق، برای چنین موقعیت هایی برنامه ریزی داشته باشید.

هر هفته یک برنامه غذایی حاوی همه مواد مورد نیاز بدن شامل سبزیجات، میوه ها، غلات، حبوبات و دانه ها را طراحی و اجرا کنید(تعهد به این برنامه، نیازمند زمان و تمرین است). چنین برنامه ای علاوه بر اینکه سردرگمی و خستگی شما از انتخاب وعده های روزانه را کم می کند، به شما کمک می کند تا در هنگام خرید از تهیه مواد غذایی مانند اسنک ها صرف نظر کنید، اضافه وزن پیدا نکرده و دچار کمبود ویتامین ها و املاح معدنی نشوید.

  • بی اطلاعی از آشپزی گیاهی

مهمترین کاری که در برنامه غذایی گیاهخواری باید انجام دهید، آشتی با آشپزخانه است.

تهیه غذای سالم برای ادامه گیاهخواری، حیاتی است. وقتی مهارت تهیه غذاهای ساده گیاهخواری را نداشته باشید، ناچار به پذیرش و خوردن غذاهای در دسترس می شوید، علاقه خود به این سبک زندگی را از دست می دهید و خیلی زود به برنامه غذایی همه چیزخواری باز می گردید.

اگر هنوز فضای آشپزخانه برایتان دلچسب نشده، می توانید در دوره های آشپزی گیاهی شرکت کنید و یا کتابها و مجلات آشپزی گیاهی را مطالعه کرده و غذاهای جدید را تجربه کنید.

از ادویه ها و طعم دهنده ها غافل نشوید. فلفل ها، روغن زیتون و دانه های خشک را در دسترس نگه دارید و ترکیب مختلف ادویه هایی مانند زنجبیل، اورگانو، پودر سیر و … آماده کنید تا در تهیه غذاهای سالم به کار ببرید.

شاید آشپزی برای خودتان، کار زمان بری به نظر برسد اما اگر شما برای سلامت خودتان، هیچ زمانی اختصاص ندهید، چه کسی این مسئولیت را به عهده خواهد گرفت؟

 

گردآوری: انجمن تغذیه طبیعی

همچنین ببینید

افتتاح جلسات تغذیه طبیعی در سال ۱۳۹۷

دوستان و بهبودیافتگان عزیز با عنایت و لطف پروردگار، جلسات تغذیه طبیعی در سال ۹۷ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *