سرخط خبرها
خانه / سبزیها / راهنمای خشک کردن گیاهان در منزل

راهنمای خشک کردن گیاهان در منزل

یکی از چالش های رژیم غذایی گیاهخواری، فصلی بودن برخی از گیاهان و سبزیجات است. این مساله منجر به خرید سبزیجات و گیاهان خشک شده فروشگاهی می شود که البته عطر، طعم و خاصیت بسیار کمی دارند.

راه حل این مساله، خشک کردن گیاهان دلخواه و مورد نیاز در خانه است.

این راهنمای قدم به قدم برای خشک کردن گیاهان در منزل را مطالعه کنید و از طعم و عطر بی نظیر سبزیجات در کل سال لذت ببرید. 

داشتن یک باغچه خانگی علاوه بر مزایای اقتصادی فراوان، لذت و تجربه چیدن گیاهان تازه برای مصرف در غذاها و نوشیدنی های هیجان انگیز در بهار و تابستان را فراهم می کند. بعلاوه با داشتن یک باغچه خانگی می توانید به راحتی گیاهان سالم را برای مصرف در فصل پاییز و زمستان خشک کنید.

سبزیجاتی که در خانه پرورش داده و خشک می شوند نسبت به نمونه های فروشگاه ها، عطر، طعم و کیفیت بهتری دارند. کافیست یک بار طعم ادویه خانگی را در سس گوجه امتحان کنید یا طعم دمنوش نعنای خانگی خود را در یک عصر بهاری بچشید تا هرگز از محصولات آماده استفاده نکنید.

خشک کردن سبزیجات در هوای آزاد، آسان ترین راه برای نگه داری آنها برای مصرف در طول سال است.

سبزی هایی مانند جعفری، شوید، نعناع، مرزه، ترخون، رزماری، آویشن، مریم گلی، مرزنگوش و شکوفه مرکبات(بهار لیمو و نارنج)، از گیاهان پر مصرف در رژیم غذایی گیاهخواری هستند که می توانید به راحتی خشک و در طول سال استفاده کنید.

بهتر است این گیاهان را صبح زود و بعد از خشک شدن شبنم و قبل از دوران گل دهی بچینید زیرا با گرم شدن هوا در طول روز، روغن گیاه تبخیر شده و پس از خشک شدن عطر کمتری خواهد داشت.

۵ قدم ساده برای خشک کردن سبزیجات در خانه:

  • بچینید.

تعداد کمی از ساقه ها را بچینید و دسته کنید. بهتر است قطر هر دسته حدود ۱ سانتی متر باشد زیرا قطور بودن دسته ها، علاوه بر اینکه مانع جریان هوا در بین همه برگ ها و خشک شدن کامل می شود، احتمال خراب شدن و گندیدگی ساقه ها را افزایش می دهد.

  • بپیچید.

ساقه یا ریشه هر دسته از سبزیجات را با نخ یا بند پلاستیکی، بپیچید.

  • آویزان کنید.

با نگهداری دسته سبزیجات دور از نور آفتاب، در سایه و مکانی خشک، گرم، با رطوبت کم و تهویه خوب، از رشد کپک و قارچ ها پیشگیری کنید.

  • پخش کنید.

بهتر است برخی گیاهان و سبزیجات و چیپس آنها(مانند چیپس زنجبیل) را روی صفحات فلزی تمیز پهن و خشک کنید.

  • منتظر بمانید.

مدت خشک شدن سبزیجات و گیاهان مختلف به میزان آب موجود در بافت و برگ آنها بستگی دارد و از چند هفته تا چند ماه متفاوت است. هر زمان که سبزیجات، کاملا ترد و خشک شدند از آنها استفاده کنید. می توانید ساقه ها و برگها را به طور کامل در ظروف در بسته و در محل تاریک و خشک نگهدارید و یا برگها را از ساقه جدا کرده و نگهداری کنید.

چند نکته:

  • برای سبزیجاتی مثل گشنیز و ریحان که به سرعت طعم و عطرشان را از دست می دهند، می توانید از تکنیک انجماد استفاده کنید(ویژه گیاهخواران).تعدادی از برگهای گیاه را با چند قطره آب در مخلوط کن ترکیب کرده و در قالب های کوچک یخ، منجمد کنید. در زمان نیاز می توانید یخ های طعم دار را در سالاد، سس گوجه یا سوپ ها بریزید و طعم تازه این سبزیجات را احساس کنید.
  • فقط ساقه ها و برگهای سالم گیاه را خشک کنید و برگهای آسیب دیده و حشره زده را جدا کنید. اگر آنها را در خانه پرورش داده اید می توانید بدون شست و شو آنها را دسته بندی و خشک کنید. در غیر این صورت با آب سرد بشورید و با حوله کاغذی آب اضافه آنها را بگیرید.
  • گیاهان چوبی چندساله مانند رزماری و مریم گلی را حداکثر تا یک ماه قبل از آنکه دوره سرما برسد بچینید. چون هرس کردن باعث می شود ساقه های جدید و جوانی رشد کنند که در سرما یخ زده و از بین می روند. در هر دوره هم بیشتر از یک سوم از ساقه های آنها را نچینید.
  • از دستگاه های خشک کن و مایکروویو استفاده نکنید. این روشها می تواند باعث خشکی بیش از حد گیاه شده و طعم آن را از بین ببرند.
  • گیاهان خشک شده را به مدت طولانی نگه ندارید چون اکثر سبزیجات خشک شده حداکثر تا یک سال طعم خود را حفظ می کنند(نعناع خشک می تواند تا ۲ سال طعم خود را نگهدارد).
  • اگر باغچه ندارید می توانید سبزیجات تازه و سالم را خریداری و به همین ترتیب در منزل خشک کنید. البته اگر تصمیم به ادامه رژیم گیاهخواری دارید توصیه می کنیم راهنمای سایت برای ساخت باغچه کوچک خانگی را دنبال کنید.

گردآوری: انجمن تغذیه طبیعی

همچنین ببینید

افتتاح جلسات تغذیه طبیعی در سال ۱۳۹۷

دوستان و بهبودیافتگان عزیز با عنایت و لطف پروردگار، جلسات تغذیه طبیعی در سال ۹۷ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *