سرخط خبرها
خانه / ویتامین ها / ویتامین D

ویتامین D

ویتامین D، برخلاف نامی که دارد یک پروهورمون محلول در چربی است که می تواند توسط بدن تولید شود. ویتامین خورشیدی با تنظیم جذب فسفر و کلسیم از روده ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوانها کمک می کند و استخوانها بدون وجود آن، بسیار ضعیف و شکننده خواهند شد. این ویتامین برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و رشد سلولی نیز مورد نیاز است و در درمان بیماری های قلبی و عروقی، کلسترول و فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

ویتامین D در چندین شکل مختلف وجود دارد. D3 توسط پوست بدن و زمانی که در برابر آفتاب قرار می گیریم ساخته می شود و D2 از طریق رژیم غذایی سالم تامین می گردد.

خواص و ویژگی ها:

مهمترین خواص ویتامین D را در ادامه بخوانید:

  • تقویت استحکام استخوان ها و دندان ها
  • پیشگیری از ابتلا به پوکی و نرمی استخوان
  • کمک به درمان MS
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • کاهش احتمال ابتلا به آلرژی ها از جمله آسم و اگزما
  • کمک به درمان بیماری های قلبی و عروقی
  • کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲
  • افزایش سلامت دوران بارداری
  • کاهش احتمال ابتلا به آنفولانزا

مواد غذایی غنی از ویتامینD :

مهمترین منبع تامین ویتامین D از نور خوشید است و اولین و مهمترین توصیه برای تامین این ویتامین، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب.

تحقیقات نشان داده است که با ۵-۱۰ دقیقه در روز و ۲ الی ۳ بار در هفته قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، بدن ویتامین D مورد نیاز خود را تولید می کند. هرچند این ویتامین محلول در چربی است و ماندگاری بیشتری در بدن دارد، با این حال در فصل زمستان و با کاهش نور آفتاب، ذخیره آن کاهش می یابد.

ویتامین D از طریق منابع گیاهی متنوع از جمله موارد زیر قابل تامین است:

  • بلغور جو دو سر
  • شیر بادام درختی

علائم و نشانه های کمبود:

معمولا کمبود ویتامین D عوارض مبهمی دارد و به همین دلیل دیر تشخیص داده می شود. کاهش این ویتامین باعث بروز راشیتیسم و کوتاهی قد در کودکان، اسپاسم عضلانی و حتی مشکلات تنفسی می گردد و نوزادان، سالمندان، افراد داری پوست تیره و کسانی که به بیماری های روده یا کبد مبتلا هستند بیشتر از سایرین در معرض کمبود آن قرار دارند. در زیر اصلی ترین علائم فقدان ویتامین D ذکر شده است:

  • ابتلا مکرر به سرما خوردگی، آنفولانزا و بیماری های عفونی
  • خستگی و کوفتگی بدن
  • درد استخوان و مفاصل
  • افسردگی
  • ریزش مو

احتیاط:

مسمومیت این ویتامین از طریق مصرف منابع گیاهی امکان پذیر نیست، اما مصرف بیش از حد مکمل های دارویی ویتامین D بسیار خطرناک بوده و می تواند جذب کلسیم توسط روده را بالا برد که این مساله امکان تشکیل رسوب در بافت قلب و ریه را افزایش و توانایی بدن را کاهش می دهد. آثار مخرب سوء مصرف مکمل این ویتامین، می تواند در بلند مدت هم عوارض جدی داشته باشد. بنابراین از مصرف خودسرانه مکمل ویتامین D جدا خودداری کنید.

گردآوری: انجمن تغذیه طبیعی

همچنین ببینید

جلبک دریایی و خواص آن

جلبک های دریایی، گیاهانی هستند که در آب های آزاد دریاها و اقیانوس ها رشد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *