سرخط خبرها
خانه / صفحه اول / پرورش کودکان سالم و گیاهخوار

پرورش کودکان سالم و گیاهخوار

ممکن است فرزند شما به تازگی از مزایای برنامه غذایی گیاهخواری مطلع شده باشد و یا مستندی در مورد دامداری صنعتی و شیوه ذبح حیوانات دیده و تصمیم به تغییر سبک زندگی خود گرفته است.

شاید هم شما به عنوان والدینی که گیاهخواری می کنید، بخواهید فرزند خود را با این روش تغذیه سالم پرورش دهید.

در این مقاله به شما کمک می کنیم تا با شناخت و آگاهی کامل، با برنامه غذایی گیاهخواری، کودکی شاد و سالم را پرورش دهید.

برنامه غذایی گیاهخواری در کودکی و نوجوانی می تواند به ایجاد یک الگوی سالم و پایدار غذایی کمک کند.

امروزه کودکان بسیاری در سرتاسر جهان در خطر اضافه وزن، مشکلات قلبی و عروقی و ابتلا به دیابت هستند که مهمترین دلیل این مسئله، تغذیه ناسالم و کاهش فعالیت های جسمی است که شروع سبک زندگی سالم و گیاهخواری از دوران کودکی می تواند این خطرات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

برای اینکه بتوانید به کودک خود کمک کنید تا به بهترین شکل، این روش تغذیه ای را شروع کرده و ادامه دهد، لازم است یک برنامه صحیح غذایی تنظیم کنید. اصول این برنامه غذایی مانند سایر روشهای تغذیه ای غیرگیاهخواری است و فرد در طول روز باید طیف متنوعی از مواد غذایی را دریافت کند.

همچنین به عنوان والدین، باید از علائم کمبود برخی مواد معدنی و ویتامین ها آگاه باشید تا به موقع اقدام به تامین این مواد کرده و سلامت کودک خود را حفظ کنید.

دو اشتباه بزرگ والدین در تغذیه کودکان گیاهخوار:

  • نگرانی از عدم دریافت پروتئین کافی:

نداشتن برنامه برای تامین نیازهای غذایی کودک از جمله پروتئین، می تواند منجر به تبدیل این سبک زندگی به یک برنامه پر از چربی و کالری شود.

  • عدم جایگزینی گوشت در وعده های غذایی:

منابع گیاهی غنی از آهن و سایر املاح معدنی، پروتئین و ویتامین را بشناسید و به میزان مورد نیاز بدن کودک تان، این مواد را در برنامه غذایی وی بگنجانید.

پنج ماده غذایی مهم در برنامه غذایی کودکان گیاهخوار:

برای اطمینان از اینکه فرزندتان، همه مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت می کند و رشد جسمی و ذهنی کامل و سالمی دارد، پنج گروه مواد غذایی شامل سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و انواع حبوبات را در برنامه روزانه او بگنجانید و برنامه منظمی برای استفاده از منابع گیاهی ویتامین B12 داشته باشید.

  • پروتئین ها:

غلات کامل، حبوبات و فرآورده های آنها سرشار از پروتئین هستند و مصرف میزان عادی این غذاها در طول روز به طور کامل نیازهای یک کودک گیاخوار را برای رشد تامین می کند. برنج قهوه ای، انواع لوبیا، آجیل ها، اسفناج و کلم بروکلی، تخمه کدو حلوایی، دانه چیا و گینو سرشار از پروتئین هستند.

  • کلسیم:

گیاهان سبز برگ و غلات و حبوبات سرشار از کلسیم هستند. کلسیم موجود در سبزیجاتی مانند بروکلی، کلم بروکسل و کاهوی چینی بسیار بهتر از اسفناج جذب می شود، اما اگر کودک شما علاقه ای به این سبزیجات ندارد، می توانید نان چند غله، انواع لوبیا، بادام درختی و بامیه را در برنامه غذایی او بگنجانید.

  • آهن:

رتبه یک منابع غذایی گیاهی در تامین آهن متعلق به غلات کامل و حبوبات است. برای اینکه جذب آهن در وعده های غذایی بالاتر رود می توانید غذاهای حاوی ویتامین C از جمله مرکبات را در کنار این وعده ها سرو کنید.

  • ویتامین B12:

یکی از دغدغه های مهم والدین کودکانی که برنامه غذایی گیاهخواری دارند، تامین این ویتامین است. از آنجا که B12 برای سلامت سیستم عصبی و قلب و عروق بسیار لازم است، باید از طریق منابع گیاهی مختلف از جمله ترب، مخمر جو، جلبک دریایی و شیر بادام درختی و شیر نارگیل تامین گردد.

  • ویتامین D:

درهمه برنامه های غذایی، اصلی ترین منبع ویتامین D، نور خورشید است. مواد غذایی مانند شیر بادام درختی و بلغور جو دوسر هم می توانند مکمل این ویتامین برای کودک شما باشند.

 

گردآوری: انجمن تغذیه طبیعی

همچنین ببینید

افتتاح جلسات تغذیه طبیعی در سال ۱۳۹۷

دوستان و بهبودیافتگان عزیز با عنایت و لطف پروردگار، جلسات تغذیه طبیعی در سال ۹۷ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *