سرخط خبرها
خانه / ویتامین ها / ویتامین B9

ویتامین B9

فولیک اسید یا فولات هم یکی مهم ترین و شناخته شده ترین ویتامین ها و از عناصر مهم و مورد نیاز برای تشکیل DNA و RNA  است. B9 در شکل دهی گلبول های قرمز و سفید در مغز استخوان، رشد و سلامت جنین، پیشگیری از بیماری های قلبی و سرطان موثر بوده و کمبود آن به انواع بیماری های روان از جمله افسردگی منجر می شود.

این ویتامین در جذب B12 بسیار اثر گذار است و کمبود توامان آنها، تولید گلبول های قرمز را کاهش داده و احتمال ابتلا به MS را افزایش می دهد.

همچنین بدن برای بیوسنتز اسیدهای آمینه و نوکلئیک اسید، تبدیل اسیدهای آمینه، تکثیر DNA وRNA  و انواع واکنش های بیولوژیکی خود به این ویتامین و ترکیب های خاص آن نیاز دارد.

 

خواص و ویژگی ها:

فولیک اسید، کلسیم و آهن از عناصر ضروری در دوران جنینی هستند. ویتامین B9 در ساخت و نگه داری سلول ها، تقسیم سلولی و رشد تاثیر زیادی دارد و به همین دلیل مصرف آن برای زنان باردار و نوزادان ضروری است.

در ادامه برخی از مهم ترین ویژگی های B9 را بخوانید:

  • پیشگیری از نقص جنینی بخصوص در ستون فقرات و سیستم عصبی
  • کاهش احتمال حمله های قلبی
  • بهبود بیماری های روان از جمله اضطراب و افسردگی
  • تشکیل سلول های قرمز و سفید
  • کمک به تشکیل عضلات
  • مبارزه با رادیکال های آزاد و پیشگیری از سرطان
  • جلوگیری از پیری زودرس و افزایش جذب مواد مورد نیاز بدن
  • تقویت عملکرد مغز
  • مقابله با کاهش شنوایی و بینایی
  • تقویت سیستم ایمنی
  • کاهش بیماری های کبدی و کلیوی
  • تقویت قدرت اسکلت و استخوان

نکته: از آنجا که فولات برای رشد مغز جنین مورد نیاز است، کاهش آن می تواند ریسک نقایص عصبی مانند اتیسم و اسکیزوفرنی را به شدت افزایش دهد.

 

مواد غذایی غنی از ویتامین B9:

فولیک اسید در بسیاری از مواد غذایی، از جمله موارد زیر در دسترس است:

  • غلات کامل و نان سبوس دار
  • برنج قهوه ای
  • سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم بروکلی، گل کلم، کاهو
  • بامیه و مارچوبه
  • حبوبات بخصوص لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، عدس
  • میوه ها از جمله مرکبات، موز سبز، کیوی، طالبی و هندوانه
  • شلغم و چغندر
  • تخم آفتابگردان و تخم کتان
  • مخمر جو

علائم و نشانه های کمبود:

از آنجا که این ویتامین در سلامت عمومی بدن نقش مهمی دارد، علائم کمبود آن نیز بسیار متنوع است. برخی از مهمترین نشانه های فقدان فولیک اسید عبارتند از:

  • ضعف سیستم ایمنی و ابتلای مکرر به بیماری های عفوی
  • خستگی مزمن، کمبود انرژی و افسردگی
  • زخم های دهانی وترک خوردن لب
  • ریزش و سفیدی زودرس موها
  • کم خونی و رنگ پریدگی
  • التهابات پوستی
  • نوسانات خلقی و افسردگی
  • مشکلات گوارشی، کاهش اشتها و کاهش وزن
  • درد قفسه سینه

 

احتیاط:

مصرف مقادیر بالای مکمل فولیک اسید می تواند باعث پنهان شدن علائم بیماری های ناشی از کمبود ویتامین B12 شود و همچنین تاثیر برخی داروها از جمله داروهای ضد صرع را کم کند.

 

گردآوری:انجمن تغذیه طبیعی

همچنین ببینید

جلبک دریایی و خواص آن

جلبک های دریایی، گیاهانی هستند که در آب های آزاد دریاها و اقیانوس ها رشد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *