سرخط خبرها
خانه / ویتامین ها / ویتامین B8

ویتامین B8

اینوزیتول (Inositol) یکی از عناصر مهم برای سلامت روان است و فقدان آن بر افزایش اضطراب، افسردگی و وسواس موثر است.

هرچند میزان نیاز بدن به این ویتامین خیلی کم است، نمی توان از نقش اساسی آن در عملکرد سیستم عصبی و ایمنی و پیشگیری از ابتلا به عفونت غافل شد. تحقیقات مختلف نشان داده است B8 برای رشد طبیعی و بقای بدن لازم است. اینوزیتول در سلامت سلولهای پوستی هم اثرگذار است و توزیع یکنواخت رنگدانه های پوست(ملانین) را کنترل می کند.

خواص و ویژگی ها:

همانطور که اشاره شد این ویتامین محلول در آب، برای حفظ سلامت بخشهای حیاتی بدن از جمله سیستم عصبی و ایمنی لازم است.

اصلی ترین ویژگی های B8 را در ادامه بخوانید:

  • پیشگیری از سرطان
  • کمک به ساخت و ترمیم سلولهای پوست و مو
  • پیشگیری از التهاب پوست
  • کمک به شکل گیری گلبول های قرمز و کاهش کم خونی
  • حفاظت از سلامت سلولهای مغز و کبد
  • موثر بر سیگنال های عصبی و خلق و خو
  • بهبود حساسیت نسبت به انسولین
  • افزایش قدرت باروری
  • کمک به کاهش وزن

مواد غذایی غنی از ویتامین B8:

  • غلات کامل
  • حبوبات
  • میوه تازه مانند موز سبز، طالبی و مرکبات(به جز لیمو)
  • آجیل
  • روغن زیتون
  • سبزیجات از جمله لوبیا سبز، کلم و گل کلم
  • مخمر جو
  • کشمش

 

علائم و نشانه های کمبود:

کمبود اینوزیتول، مشکلات فراوانی ایجاد می کند و فقدان آن حتی می تواند باعث شود فرد به کما برود. بنابراین در وعده های غذایی روزانه خود، حتما به دریافت مواد غذایی حاوی این ویتامین توجه کنید.

اصلی ترین علائم کمبود ویتامین B8 در بدن به این شرح است:

  • مشکلات گوارش مانند تهوع
  • تحریک پذیری، خستگی و افسردگی
  • اگزما، شوره سر، ریزش مو
  • عملکرد ناقص غدد و کاهش ترشح هورمونها
  • کاهش جذب گلوکز از غذاهای هضم شده
  • درد و ضعف عضلانی

 

احتیاط:

تا کنون، شواهدی مبتنی بر مسمومیت یا تداخل منابع غیر طبیعی این ویتامین و یا مکمل های شیمیایی این ویتامین با سایر مواد ارائه نشده است.

 

گردآوری: انجمن تغذیه طبیعی

همچنین ببینید

جلبک دریایی و خواص آن

جلبک های دریایی، گیاهانی هستند که در آب های آزاد دریاها و اقیانوس ها رشد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *