سرخط خبرها
خانه / صفحه اول / ۸ قدم تا شروع برنامه غذایی خام گیاهخواری

۸ قدم تا شروع برنامه غذایی خام گیاهخواری

شروع زندگی به سبک خام گیاهخواری و استفاده از منابع طبیعی گیاهی، تجربه لذت بخش و هیجان انگیزی می باشد، بدن به سرعت پروسه سم زدایی را آغاز می کند و به طور باورنکردنی سطح انرژی افزایش می یابد. به مرور پس از کاهش التهاب بدن، درد کمتری تجربه می کنید و با از دست داد چربی های اضافه بدن، احساس نشاط و آرامش می کنید. علاوه بر اینها، زمان و هزینه کمتری برای تهیه غذا صرف می کنید.

همراه ما باشید و این سبک زندگی جدید را با سلامتی و تجربیات خوشایند طی کنید.

در این مقاله، درباره خام گیاهخواری، فواید آن و شروع این سبک زندگی گفتگو می کنیم.

 

خام گیاهخواری چیست؟

برنامه غذایی خام گیاهخواری، سبکی از زندگی است که در آن کلیه غذاها از منابع گیاهی خوراکی، به صورت خام و بدون فرآوری مصرف می گردند.

در این روش زندگی، غذایی خام محسوب می شود که کمتر از ۴۰-۴۵ درجه سانتی گراد حرارت دیده باشد و یا به صورت کلی بدون حرارت صرف شود. همچنین مواد غذایی نباید پاستوریزه و یا تصفیه شده باشند و در تولید آنها از آفت کش ها و سموم یا سایر مواد شیمیایی استفاده نشده باشد.

مواد غذایی اصلی این سبک زندگی شامل میوه ها، سبزی ها، مغزها و دانه ها بوده که با آب گرفتن، خشک کردن، خیساندن، جوانه زدن و ترکیب کردن مصرف می گردند.

فواید اصلی برنامه غذایی خام گیاهخواری:

  • حفظ مواد مغذی: پختن غذا باعث از بین رفتن بخش زیادی از آنزیم ها، املاح و ویتامین های طبیعی شده و در نتیجه امکان استفاده از آنها برای بدن وجود ندارد و آنها را از دسترس بدن دور می کند.
  • حفظ نیروی حیات موجود در غذا: میوه ها و سبزی ها نیز دارای نیروی حیاتی هستند که پختن یا فرآوری آنها، باعث از بین رفتن این نیرو شده و ماهیت آن را تغییر می دهند.
  • عدم استفاده از غذاهای مضر: شکر، نمک و مواد افزودنی و نگهدارنده که در غذاهای فرآوری شده و پخته مصرف می شود، از دلایل اصلی ابتلا به انواع بیماری ها از جمله دیابت، چربی خون، فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی و … است که حذف این مواد در برنامه غذایی خام گیاهخواری، از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری می کند.
  • کاهش وزن: استفاده از غذاهای سرخ شده و پر نشاسته و سرشار از پروتئین غیرقابل استفاده در بدن، خستگی ناشی از مصرف غذای سنگین و کاهش تحرک در برنامه غذای پخته باعث افزایش وزن و حجم چربی بدن می شود. حذف این مواد در برنامه غذایی خام گیاهخواری، وزن بدن را کاهش می دهد و سرزندگی و شادابی را به جسم باز می گرداند.
  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری های مزمن: انواع بیماری های سخت درمان، از جمله سرطان ها، MS و به صورت کلی بیماریهای ناشی از التهاب شدید بدن، نتیجه برنامه غذایی ناسالم است که با تغییر سبک زندگی قابل پیشگیری و در برخی موارد قابل درمان هستند.
  • حفاظت از محیط زیست: آلودگی های محیط زیستی ناشی از دامپروری و کشاورزی صنعتی، صنایع فرآوری غذایی و تولید پسماند از آثار برنامه غذایی ناسالم است که با خام گیاهخواری می توان از این آسیب ها جلوگیری نمود.
  • کاهش هزینه ها: این سبک زندگی هزینه های بسیار پایینی دارد. نه تجهیزات گران قیمتی برای تهیه و آماده سازی غذا نیاز دارید و نه غذاهای گران قیمت مانند انواع گوشت و فرآورده های آن را مصرف می کنید. خبری از هزینه گاز هم نیست. البته در ابتدای شروع، ممکن است هزینه ها چشمگیر باشد ولی به مرور زمان و پس از رفع مشکلات جسمی و روانی ناشی از سبک زندگی ناسالم، این هزینه ها به مراتب پایین تر از سبک همه چیز خواری خواهد بود.

دیگر آثار این برنامه عبارتند از:

  • افزایش کیفیت زندگی و سلامت عمومی بدن
  • بهبود عملکرد سیستم قلبی، گوارشی و کبدی
  • حفظ سلامت پوست و مو
  • افزایش انرژی بدن

چطور برنامه غذایی خام گیاهخواری را شروع کنیم؟

اگر شما هم به این سبک زندگی علاقه مند شده اید، می توانید به شیوه زیر، برنامه غذایی خام گیاهخواری خود را شروع کنید:

  • قدم اول: پاکسازی کنید.

سری به یخچال، فریزر، اتاق ها و میزهای پذیرایی خودتان بزنید و هر ماده غذایی صنعتی، فرآوری شده، پخته، دارای نمک و شکر را جمع آوری نموده و به هیچ عنوان از آنها استفاده نکنید.

این غذاها شامل انواع گوشت، لبنایت، تخم مرغ، انواع نوشیدنی های غیرطبیعی مانند نوشابه ها و آبمیوه های صنعتی، روغن های فرآوری شده، بو داده، اسنک ها و چیپس ها، غذاهای پخته و کنسرو شده محصولات فرآوری شده، شکر و نشاسته های مضر هستند.

جا را برای دنیای سالم و رنگارنگ میوه ها و سبزی ها باز کنید.

  • قدم دوم: خرید کنید.

از بخش های دوست داشتنی خام گیاهخواری، خرید کردن است. سری به فروشگاه های گیاهی و تره بار بزنید و سبدتان را با میوه ها و سبزی های مورد علاقه تان پر کنید. می توانید از سبد خرید پیشنهادی ما برای شروع خام گیاهخواری هم استفاده کنید.

  • قدم سوم: بخورید.

غذاهای خام گیاهخواری، سبک بوده و سریع تر از غذاهای پخته هضم می شوند، پس کاملا طبیعی است که شما به دفعات بیشتر و در حجم بالاتری نیاز به غذا خوردن داشته باشید.

  • قدم چهارم: برای بیرون رفتن برنامه ریزی کنید.

همیشه در کیف یا ماشین، انواع سبزیجات و میوه های خشک، مغزها و دانه ها را داشته باشید تا گرسنه نمانید. خام گیاهخواری اصلا به معنی گرسنگی کشیدن نیست و گرسنه ماندن به مدت طولانی می تواند سلامتی شما را به خطر بیاندازد.

  • قدم پنجم: ابزارهای ساده تهیه غذا را در دسترس قرار دهید.

خوشبختانه تهیه غذاهای خام گیاهخواری به لوازم زیادی نیاز ندارد. یک آب میوه گیری و یک مخلوط کن تنها وسایل اولیه مورد نیاز شما هستند. میتوانید وسایلی مانند رنده ها، آسیاب برقی و خرد کن را هم به مرور به آشپزخانه سالم تان اضافه کنید.

  • قدم ششم: دستورغذاهای متنوع را امتحان کنید.

دنیای خام گیاهخواری سرشار از خلاقیت و دستور غذاهای متنوع است. هیچ محدودیتی در طعم ها، رنگ ها و بوها وجود ندارد پس انواع دستور غذاهای خام را پیدا کنید و امتحان کنید. البته به طبع غذاها توجه کنید و منابع غذایی طبیعی گیاهی را هماهنگ و متناسب، ترکیب کنید.

  • قدم هفتم:حمایت بگیرید.

در ایران و سایر نقاط جهان، افراد زیادی از این سبک زندگی پیروی می کنند. با پیوستن به جلسات، هم صحبتی و مشاوره با این افراد، می توانید با آرامش، مسیر تغذیه سالم را طی کنید. در همایش ها و برنامه های خام گیاهخواران شرکت کنید و از تجربه آنها استفاده کنید. از منابع معتبرعلمی، در مورد خام گیاهخواری اطلاعات کسب کنید تا زندگی سالم تری داشته باشید.

  • قدم هشتم: جشن بگیرید.

از دوستان تان دعوت کنید و شروع سبک زندگی جدیدتان را با غذاهای خام گیاهخواری جشن بگیرید. این تجربه خوب، به شما برای ادامه راه، انگیزه می دهد و علاوه بر این می توانید دوستان خود را دعوت به این تغییر کنید.

 

پیوستن به این سبک زندگی را به شما بازدیدکننده عزیز سایت تبریک گفته و

برایتان آرزوی موفقیت و سلامت داریم.

انجمن تغذیه طبیعی

همچنین ببینید

افتتاح جلسات تغذیه طبیعی در سال ۱۳۹۷

دوستان و بهبودیافتگان عزیز با عنایت و لطف پروردگار، جلسات تغذیه طبیعی در سال ۹۷ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *