سرخط خبرها
خانه / ویتامین ها / ویتامین B3

ویتامین B3

نیاسین (Niacin)از ویتامین های گروه B بوده و مانند همه ویتامین ها، نقش اساسی در سلامت عمومی بدن دارد.

B3، از عملکرد بیش از ۲۰۰ آنزیم در بدن حمایت می کند و برای کاهش کلسترول و حفظ سلامت قلب ضروری است.

همچنین یکی از مقاوم ترین مواد در طبیعت است و در محیط های قلیایی، اسیدی، نور و حرارت بدون تغییر می ماند و در یک پخت و پز معمولی، تنها ۱۵ تا۲۵ درصد آن از بین می رود که این مساله، دریافت آن از طریق تغذیه را آسان کرده است.

با این حال چون حلال در آب است و بدن قادر به ذخیره کردن آن نیست، باید به صورت منظم از طریق تغذیه سالم، تامین شود. مصرف این ویتامین برای سلامت ریه ها، قلب و همچنین تبدیل غذا به سوخت در بدن ضروری است.

 

خواص و ویژگی ها:

ساختار مولکولی خاص نیاسین، منجر شده تا این ویتامین در عملکرد آنزیم های بدن نقش مهمی داشته باشد. B3 با فعال کردن دو آنزیم به نام های NAD و NADPH  که اولی برای تجزیه قند و چربی و تبدیل آن به انرژی و دومی برای تولید کلسترول و هورمون های استروئیدی مورد نیاز است، ترشح بیش از ۲۰۰ آنزیم در بدن را کنترل می کند.

بهبود فعالیت های مغزی، تسهیل گوارش و جذب مواد غذایی و همچنین حفاظت از پوست از مهمترین تاثیرات مصرف آن است.

در ادامه، برخی از خواص اصلی این ویتامین را می خوانید:

  • بهبود گردش خون و کاهش کلسترول بد (LDL)
  • کاهش ریسک حمله قلبی و ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی
  • حفظ سلامت کبد
  • کمک به درمان آرتروز و رماتیسم مفصلی
  • جلوگیری از پیری زودرس
  • تقویت حافظه
  • کمک به رفع بیماری های گوارشی
  • کاهش تورم دستگاه شنوایی و دهان
  • جلوگیری از پیشرفت آکنه های پوست

 

کمبود شدید ویتامین B3 منجر به بروز بیماری “پلاگر” می شود که بیشتر در مناطق محروم و کشورهای بسیار فقیر رایج است. در این بیماری، عضلات بدن به شدت تحلیل رفته و مشکلات گوارشی، عصبی و پوستی بسیار شدیدی بروز می کند که می تواند به مرگ بیمار منجر شود.

 

مواد غذایی غنی از ویتامین B3:

همانطور که قبلا گفته شد B3 در آب حل شده و از بدن دفع می شود. با این حال آمینو اسیدی به نام تیریپتوفان، قابل تبدیل یه نیاسین می باشد که داشتن یک رژیم غذایی طبیعی برای تامین این ویتامین به هر دو شکل لازم است.

مواد غذایی حاوی نیاسین:

  • نان کامل
  • غلات (به جز ذرت)
  • حبوبات به خصوص انواع لوبیا
  • سبزیجات برگ دار
  • گوجه فرنگی
  • خرما
  • آجیل
  • تخمه کدو حلوایی
  • مخمر آبجو

 

علائم و نشانه های کمبود:

  • اگزما و خارش شدید پوست
  • سوء هاضمه، تهوع، اسهال و یا یبوست
  • سردرد و سرگیجه
  • مشکلات حافظه و افسردگی
  • آفت دهانی و سوزش گلو و مری
  • افزایش کلسترول بد و درد در قفسه سینه
  • کاهش حجم عضلات، خستگی و کمبود انرژی

 

احتیاط:

مصرف خودسرانه مکمل های حاوی نیاسین، می تواند مشکلاتی در کبد، معده و قلب ایجاد کند، حساسیت های پوستی را افزایش و فشار و کلسترول خون را به شدت تغییر دهد. همچنین مصرف B3 به صورت مکمل، با داروهای نقرس، دیابت، فشار خون، تیروئید، کلسترول و انواع آنتی بیوتیک ها تداخل دارد و حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

 

گردآوری: انجمن تغذیه طبیعی

همچنین ببینید

جلبک دریایی و خواص آن

جلبک های دریایی، گیاهانی هستند که در آب های آزاد دریاها و اقیانوس ها رشد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *