آخرین خبرها
خانه / ویتامین ها / ویتامین B4
Vitamin B4

ویتامین B4

کولین (Choline)یا آدنین(Adenine)، همان ویتامین B4 و یکی از دو ماده ضروری برای شکل گیری DNA وRNA  است .

این ویتامین روی فرایندهای متابولیکی چربی و پروتئین ها در بدن اثر گذار بوده و دشمن چربی است به همین دلیل یکی از مهمترین علائم کمبود آن در بدن، افزایش وزن بی دلیل است.

این ویتامین محلول در آب، مثل یک کوآنزیم عمل کرده و با سایر ویتامین ها ترکیب می شود و به آزاد شدن انرژی و انجام بسیاری از فرآیندهای بیوشیمیایی بدن کمک می کند.

آدنین به “ویتامین حافظه” شهرت دارد و به مغز کمک می کند تا از سلولهایش مراقبت کند و مصرف آن توسط افراد کهنسال دارای ضعف حافظه یا مبتلا به آلزایمر، می تواند آثار بیماری را کاهش دهد. ویتامین B4 برای عملکرد سالم کبد هم ضروری است و درجه آسیب کبد در بیماران مبتلا به هپاتیت را کاهش می دهد. همچنین برای کاهش کلسترول و سلامت سیستم قلبی-عروقی مفید است.

 

خواص و ویژگی ها:

مهمترین ویژگی آدنین، کوآنزیم بودن آن است یعنی با سایر مولکول ها ترکیب شده و نسبت به آنها واکنش نشان می دهد. همچنین برای فرایندهای تولید انرژی هم لازم است. این ویتامین در میتوکندری سلول و برای تولید آدنوزین تری فسفات (ATP) یا همان نیروگاه سلولی استفاده می شود.

B4 به تکثیر سلولی کمک می کند و با بهبود عملکرد سیستم ایمنی، بدن را از ابتلا به بیماری ها مصون نگه می دارد.

در ادامه، برخی از خواص اصلی این ویتامین را می خوانید:

  • بهبود متابولیسم بدن
  • افزایش ترشح آنتی بادی ها و مقاومت بدن نسبت به عفونت ها
  • بالابرد جذب سایر ویتامین های گروه B
  • کمک به تکثیر سلولی، رشد بدن و بهبود زخم ها
  • ایجاد تعادل در قند خون
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • جلوگیری از جهش سلولی، تشکیل رادیکال های آزاد و سلولهای سرطانی
  • کاهش کلسترول خون
  • موثر در درمان یبوست
  • کاهش آلرژی ها و آسم
  • پیشگیری از بیماری هایی اعصاب مانند پارکینسون و آلزایمر

 

مواد غذایی غنی از ویتامین B4:

این ویتامین در بسیاری از مواد غذایی از جمله خوراک های زیر یافت می شود:

  • انواع روغن های گیاهی
  • برنج، غلات کامل و سبوس گندم
  • کلم و کلم بروکلی
  • گوجه فرنگی، هویج
  • سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کرفس و کاهو
  • میوه های تازه مانند گلابی و زالزالک، توت فرنگی، سیب، پرتقال، موز سبز
  • گزنه و مریم گلی
  • مخمر جو
  • عسل و رویال ژل
  • زنجبیل

علائم و نشانه های کمبود:

کمبود کولین در بدن به خاطر رژیم غذایی نادرست، اثرات مخربی به جا می گذارد. از آجا که این ویتامین با مصرف داروهای حاوی نیکوتینیک اسید و در فقدان فولیک اسید، از بین می رود، پس در هنگام مصرف مواد غذایی توصیه شده، به نکته توجه داشته باشید.

اصلی ترین علائم کمبود ویتامین B4 در بدن به این شرح است:

  • افزایش وزن بدن
  • افزایش کلسترول خون
  • وزوز گوش
  • فشار خون بالا و ضربان قلب نامنظم
  • سردرد و کاهش حافظه
  • اضطراب و بی خوابی
  • یبوست
  • مشکلات کبد(تجمع چربی در کبد) و کلیه
  • تاخیر در رشد

احتیاط:

تا کنون، شواهدی مبتنی بر مسمومیت یا تداخل منابع غیر طبیعی این ویتامین و یا مکمل های شیمیایی این ویتامین با سایر مواد ارائه نشده است.

 

گردآوری: انجمن تغذیه طبیعی

حتما ببینید

جلبک دریایی و خواص آن

جلبک های دریایی، گیاهانی هستند که در آب های آزاد دریاها و اقیانوس ها رشد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

92 − = 83