آخرین خبرها
آهن (Iron)

آهن (Iron)

آهن :

يكي از عناصر موردنیاز بدن آهن است. كمبود آهن در بدن با افسردگي ارتباط مستقيم دارد. کم‌خونی ناشي از كمبود آهن در بچه‌ها با مشكلات رفتاري، حالت افسردگي، ترس و ايجاد فشارهاي عصبي همراه می‌شود.
آهن چند نقش مهم در بدن ايفا می‌کند؛ سلول‌های قرمز خون را می‌سازد که حمل اکسيژن در تمام بدن را به عهده دارد.نقش آهن در حمل اکسيژن به‌ویژه در طي ورزش حائز اهميت است.بدون آهن،بدن قادر به ساخت گلبول‌های قرمز سالم و رساندن اکسيژن کافي به عضلات،مغز و ساير احشاء نمی‌باشد.در تبديل غذا به انرژي کمک می‌کند و به مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌نماید.و هم‌چنین به رشد كمك می‌کند و از خستگي جلوگيري مي نمايدو رنگ موزون به پوست می‌بخشد و آهن در كبد و مغز استخوان  ذخيره می‌شود.

کم خونی و فقر آهن


نقش آهن
در بدن انسان :

1-به رشد کمک می‌کند.

2-موجب افزایش مقاومت در بدن در مقابل بیماری‌ها می‌شود.

3-از خستگی جلوگیری می‌کند.

4-کم‌خونی‌های حاصل از کمبود آهن را معالجه و پیشگیری می‌کند.

5-رنگ موزون به پوست می‌دهد.

6-. کمک به حمل اکسیژن از ریه به سلول‌های بدن: هموگلوبین بیشترین بار آهن را در بدن دارد و وظیفه حمل اکسیژن از ریه‌ها به‌تمامی سلول‌های بدن را ایفا می‌کند. کم شدن سطح هموگلوبین باعث خستگی زودرس و سایر مشکلات می‌شود.

7-آهن برای تولید انرژی در سلول‌ها موردنیاز است: تولید انرژی نیازمند تبدیل مواد قندی، چربی‌ها و پروتئین‌ها به

ATP Adenosin Triphosphate می‌باشد، حالتی که بدن بتواند از انرژی برای فعالیت‌های خود استفاده نماید. بدن به آهن و مس برای این امر احتیاج دارد. کمبود انرژی در افرادی که دارای مشکلات کمبود یا ازدیاد آهن هستند درنهایت منجر به سرطان خواهد شد.

8-. تولید کاتالاز: کاتالاز آنزیمی است در حال چرخش در بدن که اتم‌های آزاد اکسیژن را به نام رادیکال‌های آزاد جمع‌آوری می‌کند، تولید این آنزیم بدن را در برابر صدمات رادیکال‌های آزاد مصون می‌نماید.

آهن 1

علائم کمبود آهن:

1-احساس خستگي مفرط می‌کنید

2- خونريزي شديد هنگام قاعدگي
3-پريدگي رنگ

4-کمبود نفس
5-تپش قلب
6-سندروم بی‌قراری پا

7- سردرد
8-هوس خوردن خاک و يخ
9-بدون دليل دچار اضطراب می‌شوید
10-ريزش مو داريد
11-کم‌کاری تيروئيد داريد

12-ظاهر زبان کمي عجيب است

13-دچار بيماري سيلياک يا التهاب روده هستيد

منابع طبیعی و گیاهی آهن:

مغزها نظیر بادام ، پسته،فندوق

حبوبات نظیر عدس ، ماش ، نخود و لوبیاها

خشکبار نظیر برگه هلو و زردآلو ، انجیر ، کشمش ، خرما

سبزیجات و برگهای سبز به‌ویژه اسفناج

اهن

عوامل افزایش‌دهنده جذب آهن و منابع غذايي آن‌ها :
۱. اسیدسیتریک و اسيد اسکوربيک که درآلو، خربزه، ريواس، انبه، گلابي، طالبي، گل‌کلم، سبزی‌ها ، آب‌پرتقال، لیموشیرین ، لیموترش، سيب و آناناس وجود دارند
۲. اسيد ماليک و اسيد تارتاريک که در هويج ، سیب‌زمینی، چغندر، کدو تنبل ، گوجه‌فرنگی، کلم پيچ و شلغم موجود است

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*