سرخط خبرها

آهن (Iron)

آهن :

یکی از عناصر موردنیاز بدن آهن است. کمبود آهن در بدن با افسردگی ارتباط مستقیم دارد. کم‌خونی ناشی از کمبود آهن در بچه‌ها با مشکلات رفتاری، حالت افسردگی، ترس و ایجاد فشارهای عصبی همراه می‌شود.
آهن چند نقش مهم در بدن ایفا می‌کند؛ سلول‌های قرمز خون را می‌سازد که حمل اکسیژن در تمام بدن را به عهده دارد.نقش آهن در حمل اکسیژن به‌ویژه در طی ورزش حائز اهمیت است.بدون آهن،بدن قادر به ساخت گلبول‌های قرمز سالم و رساندن اکسیژن کافی به عضلات،مغز و سایر احشاء نمی‌باشد.در تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند و به مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌نماید.و هم‌چنین به رشد کمک می‌کند و از خستگی جلوگیری می نمایدو رنگ موزون به پوست می‌بخشد و آهن در کبد و مغز استخوان  ذخیره می‌شود.

کم خونی و فقر آهن


نقش آهن
در بدن انسان :

۱-به رشد کمک می‌کند.

۲-موجب افزایش مقاومت در بدن در مقابل بیماری‌ها می‌شود.

۳-از خستگی جلوگیری می‌کند.

۴-کم‌خونی‌های حاصل از کمبود آهن را معالجه و پیشگیری می‌کند.

۵-رنگ موزون به پوست می‌دهد.

۶-. کمک به حمل اکسیژن از ریه به سلول‌های بدن: هموگلوبین بیشترین بار آهن را در بدن دارد و وظیفه حمل اکسیژن از ریه‌ها به‌تمامی سلول‌های بدن را ایفا می‌کند. کم شدن سطح هموگلوبین باعث خستگی زودرس و سایر مشکلات می‌شود.

۷-آهن برای تولید انرژی در سلول‌ها موردنیاز است: تولید انرژی نیازمند تبدیل مواد قندی، چربی‌ها و پروتئین‌ها به

ATP Adenosin Triphosphate می‌باشد، حالتی که بدن بتواند از انرژی برای فعالیت‌های خود استفاده نماید. بدن به آهن و مس برای این امر احتیاج دارد. کمبود انرژی در افرادی که دارای مشکلات کمبود یا ازدیاد آهن هستند درنهایت منجر به سرطان خواهد شد.

۸-. تولید کاتالاز: کاتالاز آنزیمی است در حال چرخش در بدن که اتم‌های آزاد اکسیژن را به نام رادیکال‌های آزاد جمع‌آوری می‌کند، تولید این آنزیم بدن را در برابر صدمات رادیکال‌های آزاد مصون می‌نماید.

آهن 1

علائم کمبود آهن:

۱-احساس خستگی مفرط می‌کنید

۲- خونریزی شدید هنگام قاعدگی
۳-پریدگی رنگ

۴-کمبود نفس
۵-تپش قلب
۶-سندروم بی‌قراری پا

۷- سردرد
۸-هوس خوردن خاک و یخ
۹-بدون دلیل دچار اضطراب می‌شوید
۱۰-ریزش مو دارید
۱۱-کم‌کاری تیروئید دارید

۱۲-ظاهر زبان کمی عجیب است

۱۳-دچار بیماری سیلیاک یا التهاب روده هستید

منابع طبیعی و گیاهی آهن:

مغزها نظیر بادام ، پسته،فندوق

حبوبات نظیر عدس ، ماش ، نخود و لوبیاها

خشکبار نظیر برگه هلو و زردآلو ، انجیر ، کشمش ، خرما

سبزیجات و برگهای سبز به‌ویژه اسفناج

اهن

عوامل افزایش‌دهنده جذب آهن و منابع غذایی آن‌ها :
۱. اسیدسیتریک و اسید اسکوربیک که درآلو، خربزه، ریواس، انبه، گلابی، طالبی، گل‌کلم، سبزی‌ها ، آب‌پرتقال، لیموشیرین ، لیموترش، سیب و آناناس وجود دارند
۲. اسید مالیک و اسید تارتاریک که در هویج ، سیب‌زمینی، چغندر، کدو تنبل ، گوجه‌فرنگی، کلم پیچ و شلغم موجود است

همچنین ببینید

جلبک دریایی و خواص آن

جلبک های دریایی، گیاهانی هستند که در آب های آزاد دریاها و اقیانوس ها رشد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *