آخرین خبرها
خانه / دسته‌بندی نشده / منیزیوم (Magnesium)
منیزیوم (Magnesium)

منیزیوم (Magnesium)

منیزیوم :

منیزیوم یک ماده معدنی مورد نیاز برای تمامی سلولهای بدن است. حدود نیمی از ذخایر منیزیوم بدن شما درون سلولهای بافتها و اندامها و نیمی دیگر متصل به کلسیم و فسفات در استخوان یافت می شود. فقط یک درصد منیزیوم در بدن شما، در خون یافت می شود. بدن به طور جدی در تلاش است که سطوح منیزیوم خون را ثابت نگه دارد.

این ماده معدنی برای بیش از 300 واکنش بیوشیمیایی در بدن مورد نیاز است و جهت طبیعی بودن اعمال عصبی و ماهیچه ای، نگهداری آهنگ طبیعی قلب و حفظ قدرت استخوانها به بدن کمک می کند. منیزیوم در سوخت و ساز انرژی و ساخت پروتئین نیز دخالت دارد.

مقدار مورد نیاز روزانه برای بدن 400 میلی گرم در روز است. در ادامه لیستی از خوراکی هایی که بهرترین منایع منیزیوم محسوب می شوند.

منیزیوم

نقش منیزیوم در بدن انسان :

صرف کافی منیزیم می‌تواند در موارد زیر به شما کمک کند
1-جلوگیری از سخت شدن شریان‌ها (تصلب شرایی)
2-جلوگیری از حمله و سکته قلبی
3-کاهش فشارخون
4-کاهش سطح کلسترول و تری کلیسرید خون
5-تصحیح بی‌نظمی‌های ضربان قلب
6-توقف حملة حاد آسم
7-کاهش میزان نیاز به انسولین در صورت دیابتی بودن
8-جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه
9-جلوگیری از پوکی استخوان

10-درمان بیماری کرون
11-درمان سروصدای ناشی از کاهش شنوایی
12-بهبود بینایی در صورت داشتن گلوکوما
13-کاهش گرفتگی عضله، تحریک‌پذیری، خستگی، افسردگی و احتباس مایع مرتبط باقاعدگی
14-جلوگیری از عوارض جدی حاملگی نظیر پره اکلامپسی و اکلامپسی
15-نگهداری و تجدید سطح انرژی طبیعی بدن
16-بهبود وضعیت خواب
17-کاهش اضطراب و افسردگی
18-کاهش عوارض و اثرات استرس

منیزیوم1

علائم کمبود منیزیوم:

گرچه مطالعات تغذیه‌ای نشان می‌دهند که دریافت منیزیوم در میان زنان و مردان کمتر از مقدار توصیه‌ای است، کمبود منیزیوم به‌ندرت در میان بزرگ‌سالان مشاهده می‌گردد. هنگامی‌که کمبود منیزیوم رخ دهد، معمولاً ناشی از هدر رفتن اضافی آن از طریق ادرار، بیماری‌های دستگاه گوارشی که سبب از دست دهی منیزیوم یا جذب محدود آن می‌شوند، یا یک دریافت پایین منیزیوم به‌طور مزمن می‌باشد.

علائم کمبود منیزیوم شامل گرفتگی عضلانی، مشکلات قلبی و عروقی، دیابت، فشارخون بالا، مشکلات عصبی، میگرن، پوکی استخوان و آنفارکتوس مغزی می‌باشد. و همچنین در صورت زیاده‌روی در مصرف این ماده معدنی حیاتی سبب بروز اسهال خواهد شد چون بدن می‌خواهد مقدار زیاد آنرا دفع کند و این گونه واکنش نشان می‌دهد .

 

Assorted nuts in the form of a circle (peanuts almonds hazelnuts pine nuts cashews walnuts pistachio) on a white background

منابع طبیعی و گیاهی منیزیوم:

غنی‌ترین منبع منیزیم شامل :  بادام، پسته، گردو، تخم کدو ، تخم هندوانه ، تخم آفتابگردان

منابع خوب دیگر برای منیزیم آرد جو، چغندر سبز، اسفناج، حبوبات، جو دوسر، موز، سیب‌زمینی (باپوست)،

همچنین می‌توانید …

منیزیم را از بسیاری گیاهان گونه‌های علف ها و جلبک‌ها به دست آوری. برای مثال: جلبک آگار، گشنیز، شوید، دانه غلات، شاه‌پسند، خردل خشک، ریحان، پودر کاکائو، تخم رازیانه، مرزه، تخم زیره، تخم ترخون، تخم مرزنجوش ، تخم خشخاش ، بذر کتان و دانه‌های کنجد

سبزی‌های خشک‌شده و سبزیجات سبز از قبیل اسفناج حاوی منیزیوم هستند، چون در مرکز کلروفیل (سبزینه گیاهان) منیزیوم وجود دارد. مغزها، دانه‌ها و بعضی از غلات کامل نیز منابع خوبی از منیزیوم هستند. گرچه منیزیوم در بسیاری از غذاها یافت می‌شود، ولی معمولاً مقدارش اندک است. همانند سایر مواد مغذی، نیاز برای منیزیوم تنها با مصرف یک نوع غذا تأمین نمی‌گردد. مصرف انواع مختلفی از غذاها شامل 5 واحد میوه و سبزی به دریافت منیزیوم روزانه کمک می‌کند .

عواملی که سبب عدم جذب منیزیوم در بدن می‌شوند؟

مصرف داروهای دیورتیک (ادرارآور)، برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهایی جهت درمان سرطان می‌توانند سبب از دست دهی منیزیوم از طریق ادرار شوند. عدم کنترل بیماری دیابت سبب هدر رفتن منیزیوم و تخلیه ذخایر آن می‌گردد.

مشکلات گوارشی از قبیل سوء جذب از طریق ممانعت از کاربرد منیزیوم در بدن سبب کاهش منیزیوم بدن می‌شوند. اسهال و استفراغ طولانی و زیاد نیز ممکن است منجر به کمبود منیزیوم شوند.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*