آخرین خبرها
خانه / املاح معدنی / فسفر (Phosphorus)
فسفر (Phosphorus)

فسفر (Phosphorus)

فسفر (Phosphorus)

فسفر معدني براي انجام بسياري از واكنشهاي شيميايي در بدن مورد نياز است . تركيبات فسفر ، رها شدن انرژي را كه از سوختن مواد مختلف در بدن به وجود مي آيد ، تنظيم مي كنند.

فسفر

هضم و جذب فسفر در دستگاه گوارش به کمک آنزیمهای گوارشی صورت گرفته و در ابتدای روده جذب می شود ، این ماده سریعتر از کلسیم وارد خون شده و ذخائر بدن را تکمیل می کند . ویتامینD به جذب فسفر همانند کلسیم کمک می کند. لازم به ذکر است که مصرف بیش از اندازه فسفرموجب کاهش جذب کلسیممی شود . زیرا این دو عنصر در ورود به سلولهای روده رقابت می کنند. میزان فسفر در خون ، توسط هورمونی به نام پاراتورمون کنترل می شود. این هورمون از غده پاراتیروئید موجود در گردن ترشح شده و در صورتی که فسفر موجود در بدن کمتر از حد استاندارد باشد دستور به کاهش دفع و افزایش جذب فسفر می دهد. دفع فسفراز طریق ادرار است. اگر فسفر ِ دریافتی بیش از حد نیاز باشد اضافی آن از ادرار دفع می شود.مقدار نیاز بدن به فسفر روزانه 700 تا 1200 میلی گرم در روز است.

فسفر اعمال مهم زیادی در بدن انجام می دهد. زندگی در کمبود شدید فسفر امکان پذیر نیست. حدود 85 درصد فسفر در استخوانها و دندانها و بقیه در عضلات، اندامها، خون و مایعات دیگر قرار دارد. به طور اجمالی نقش فسفر شامل تنظیم رهاشدن انرژی، جذب و انتقال مواد مغذی، آهکی شدن استخوان و دندان و تنظیم تعادل اسیدی ـ قلیایی محیط بدن می باشد.

از کل فسفر موجود در بدن 80 درصد آن در استخوانها موجود است و 20 درصد آن در دیگر قسمتهای بدن وجود دارد.

نقش فسفر در بدن انسان :

  1. فسفر مقوی اعصاب است
  2. به رشد و ترمیم بدن کمک میکند.
  3. با کمک به متابولیسم چربیها و نشاستها، توان و نیروی لازم را در فرد بوجود میآورد.
  4. درد ناشی از ورم مفاصل را کاهش میدهد.
  5. در سلامتی دندانها و لثه مؤثر است.
  6. كساني كه كار فكري بيش از حد دارند، بايد غذاهاي فسفردار بيشتر استفاده كنند.
  7. فسفر، دردهاي حاصله از آرتروز را تخفيف مي‎دهد.
  8. به تقويت لثه‎ها كمك مي‎كند.
  9. تنظيم كننده عملكرد قلب است.
  10. براي عملكرد كليه‎ها، فسفر يكي از ضروريات است.
  11. فسفر، روند بهبودي شكستگي استخوان را سريع مي‎كند و نمي‎گذارد كلسيم از طريق زخم به هدر رود.

f84cc2ae6fc5aa3df041ad6c93c51e89

علائم کمبود فسفر :

1-كمبود فسفر باعث پوكي استخوان و راشيتيسم مي‎شود.

2-كمبود فسفر ترس، بي‎خوابي و تشنج را افزايش مي‎دهد

3-كمبود فسفر باعث پيوره و چرك دندان مي‎گردد.

4-از دست دادن اشتها و خستگی

5-کاهش سطح فسفر موجود در خون موجب می‌شود

6-سطح انرژی بدن پایین می‌آید

7-موجب ضعف ماهیچه‌ها، خستگی و کم‌طاقتی در برابر فعالیت جسمی می‌شود.

8-همچنین درصورتی‌که پایین بودن میزان فسفر با کاهش سطح کلسیم و ویتامین D همراه باشد در طولانی‌مدت ضعف و نرمی استخوان‌ها را موجب می‌شود. این وضعیت باعث درد ماهیچه‌ای و مفاصل می‌شود.

www.laba.ws_Fresh_Strawberries

منابع طبیعی و گیاهی فسفر

در اين مواد غذایی فسفر موجود هست:تخمه آفتاب‎گردان،زردآلو، جعفري، جو، گوجه‎فرنگي، عدس، مويز، انگور،خربزه، تمشك، توت‎فرنگي، يونجه، كلم، هويج، قارچ، ذرت، سيب‎زميني، كاكائو، بادام،گردو، زردچوبه، مارچوبه، نارگيل، كرفس، تربچه، ليمو، كاهو، فندق، شلغم، باقلا، لوبيا سبز، نخود، برنج سبوس‎دار، پسته، ميخك، فلفل سبز، تخم كدو، فلفل سياه ، بامیه ، سبزی‌ها

مغزها نظیر : بادام، فندوق ، گردو ، پسته

موارد احتیاط :

مصرف روزانه بیش از ۱ گرم فسفر می‌تواند باعث مسمومیت شود. مصرف زیاد فسفر می‌تواند منجر به اسهال و کلسیفیکاسیون (سخت شدن) اعضا و بافت نرم شده و توانایی جذب آهن، کلسیم، منیزیوم و روی را توسط بدن کاهش دهد.

وقتی در سیستم شما فسفر بیشتر از کلسیم باشد، بدن کلسیم ذخیره‌شده داخل استخوان‌ها را برداشت می‌کند تا عملکرد طبیعی بدن انجام شود. این امر منجر به کاهش تودهٔ استخوانی و درنتیجه شکنندگی استخوان و یا مشکلات لثه و دندان‌ها می‌شود. پایین بودن نسبت کلسیم به فسفر همچنین باعث افزایش خطر فشارخون بالا و سرطان کولورکتال می‌شود.

یک تعادل مناسب بین کلسیم و فسفر رژیم غذایی می‌تواند باعث کاهش استرس، کاهش خطر پوکی استخوان و بهبود علائم آرتروز و دیگر مشکلاتی شود که مرتبط با توانایی بدن در استفاده از کلسیم است.

استفاده بیش‌ازحد آهن، آلومينيم و منيزيم باعث كم شدن فسفر مي‎گردد.

به علت توزیع زیاد فسفر در غذاهای مختلف دلیلی مبنی بر کمبود فسفر وجود ندارد. کمبود ممکن است در افرادی که مقادیر زیادی آنتی‌اسید معده (که در جذب فسفر دخالت می‌کند) مصرف می‌کنند، مشاهده شود.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*