آخرین خبرها
روی (Zinc)

روی (Zinc)

روی جزو عناصر مورد نیاز و ضروری برای بدن است.

در بدن انسان حدود 1 تا 4 گرم روی ( به‌طور متوسط 2/2 گرم روی ) وجود دارد که معادل نیمی از آهن بدن است. مقدار این عنصر در بعضی از اعضای بدن بیشتر است که نشان‌دهنده‌ی نقش آن در این ارگان‌ها است. بیشترین مقدار روی در چشم، پانکراس و پوست ذخیره شده است (20 در صد روی کل بدن)

هم‌چنین در پروستات و مایع منی صد برابر غلظت پلاسما، روی وجود دارد .

اعمال فیزیولوژی روی در بدن بسیار زیاد و پر اهمیت است. دانشمندان و محققان علم تغذیه در بررسی‌های خود در طی بیش از 20 سال به این نتیجه رسیده‌اند که روی در بسیاری از فعل‌وانفعالات شیمیایی بدن، شرکت داشته و برای حفظ سلامتی و طول عمر بدون امراض وجود آن لازم و ضروری است.

فلز روی، در تقویت سیستم ایمنی و کارکرد صحیح دستگاه ایمنی نقش مهمی را به عهده دارد . روی عوامل و فلزات سمی توکسیک واردشده به بدن را جذب و خنثی می‌کند. به‌طور مثال در شهرهای آلوده‌ای مانند تهران که مرتباً سرب و سایر فلزات سنگین به بدن وارد می‌شود، وجود کافی روی در بدن ، اثرات سمی و مخرب آن‌ها را کاهش خواهد داد.

این فلز در ساختمان بیش از دویست آنزیم در بدن شرکت دارد. روی، علاوه بر شرکت در ساخت آنزیم‌ها به‌عنوان یک کاتالیزور یا تسریع‌کننده واکنش‌های بدن عمل می‌کند.

 

عوامل کاهش‌دهنده‌ی روی بدن:

  • مصرف نان‌های تخمیر نشده و نان‌هایی که در تهیه خمیر آن از جوش‌شیرین استفاده شده
  • بیماری‌های کلیوی و کبدی
  • دیابت
  • اسهال زیاد
  • تعریق زیاد
  • مصرف بیش‌ازحد فیبر برای کاهش وزن و لاغری

 

عوارض کمبود روی در بدن:

  • کاهش یا از دست دادن حس بویایی و چشایی
  • ظهور خال‌های سفید روی ناخن‌ها
  • پوسته‌پوسته شدن ناخن‌ها
  • ریزش مو ( البته در کنار سایر علل مثل، کم‌خونی، کمبود ویتامین‌ها، استرس، ژنتیک و غیره)
  • به تأخیر افتادن بلوغ جنسی
  • خستگی مفرط
  • اختلال در رشد قدی کودکان
  • طولانی شدن التیام زخم‌های بدن در کودکان و بزرگ‌سالان
  • افزایش یافتن کلسترول خون
  • ناتوانی جنسی در مردان
  • عدم توان مقاومت در برابر بیماری‌های عفونی
  • افزایش احتمال نازایی
  • کاهش قدرت حافظه
  • زمینه‌سازی برای بروز اختلالات قند خون و بروز دیابت
  • کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن
  • سرماخوردگی‌های مکرر و آنفلوانزا

 

منابع غذایی طبیعی و گیاهی حاوی روی:

تخمه‌کدو، تخمه آفتابگردان، کلم، آجیل و مغزهای خام، حبوبات، غلات کامل، جعفری، سیب‌زمینی شیرین، یونجه،

 

عوارض جانبی مکمل‌های شیمیایی روی:

مقدار بیش‌ازحد این عنصر در بدن موجب کاهش چربی مفید خون، افزایش ریسک خون‌ریزی، آسیب به معده و کلیه‌ها، کاهش جذب مس توسط بدن (که می‌تواند منجر به کم‌خونی شود) و افزایش حساسیت به‌ویژه در افراد دارای بیماری‌های تنفسی می‌شود. حتی گاهی ممکن است برخی افراد با مصرف محدود شده‌ی مکمل روی نیز دچار دل به هم خوردگی، اسهال، حساسیت، احساس طعم فلز در دهان و احساس گیجی شود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*